ביטוח רפואי

אין הצדקה לבדיקות סקר לגלאוקומה ראשונית פתוחת זווית ולפגיעה בחדות הראיה במבוגרים בני 65 ומעלה (JAMA)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

על פי הצהרת כוח המשימה של שירותי המניעה של ארה”ב (USPSTF) שפורסמה ב-JAMA, הראיות הנוכחיות אינן מספיקות כדי להמליץ ​​על בדיקת סקר לגלאוקומה עם זווית פתוחה ראשונית (POAG), הצורה הנפוצה ביותר של גלאוקומה, וכן העדויות הנוכחיות אינן תומכות בהמלצה לבדיקות סקר לפגיעה בחדות הראייה בחולים בני 65 ומעלה שאינם סימפטומטיים.

גלאוקומה משפיעה על כ-2.7 מיליון אנשים בארצות הברית, היא מהווה את הגורם השני המוביל לעיוורון בלתי הפיך, והיא הגורם המוביל לעיוורון אצל שחורים והיספנים/לטינים. ה-USPSTF ממליץ באופן שגרתי לגבי היעילות של רפואה מונעת, והמלצה זו עולה בקנה אחד עם הצהרתו משנת 2013 על בדיקת סקר לגלאוקומה. “למרות שלא כל המבוגרים יראו רופא עיניים, הם פונים באופן קבוע לרופא המשפחה שלהם”, אמר אחד המחברים ל-Medscape, “בגלל ההשלכות החמורות של גלאוקומה, רצינו לראות אם רופאים ראשוניים יכולים לעזור להשפיע על הופעת המחלה. למרבה הצער, פשוט אין לנו את הראיות כדי לקבוע אם בדיקת סקר בטיפול ראשוני עשויה לעזור לאנשים שלא הבחינו בירידה בראיה”.

באופן דומה, צוות המשימה הגיע למסקנה שהראיות אינן מספיקות כדי לתמוך בסריקה לאיתור לקות ראייה אצל אנשים בני 65 ומעלה. “למרבה הצער, אין מספיק ראיות כדי לדעת אם בדיקה לאיתור ליקוי ראייה אצל אנשים שלא הבחינו בתסמינים כלשהם מועילה לבריאותם הכללית”, אמר אותו המחבר ל-Medscape. “צוות המשימה קורא למחקר נוסף על הדרך הטובה ביותר לטפל בבעיות ראייה אצל אנשים שלא דיווחו על פגיעה כלשהיא”. מספר המבוגרים בני 60 ומעלה עם חדות ראייה לקויה (מוגדר כחדות הראייה המתוקנת הטובה ביותר הגרועה מ-20/40 אך טובה מ-20/200) נאמד ב-2.9 מיליון בשנת 2015. יש לציין כי ההמלצות של צוות המשימה אינן מונעות מרופאים ראשוניים לבצע בדיקת סקר למטופליהם לגלאוקומה או לחדות ראייה לקויה אם הם חושבים שהדבר מוצדק.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-JAMA

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה