מחלות זיהומיות

ניקור תחת אולטרה-סאונד טוב יותר באבחנה של זיהום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Musculoskeletal Infection Society)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Musculoskeletal Infection Society עולה כי ניקור תחת אולטרה-סאונד היה מוצלח ורגיש יותר באבחנה של זיהומים סביב מפרק תותב בחולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים באופן רטרוספקטיבי את הרשומות הרפואיות של כלל הניקורים תחת דימות של חולים לאחר החלפה של מפרק הירך בשאלת זיהום משתל תותב. הם בחנו אם הניקור הוגדר כניקור יבש (פחות מ-0.5 סמ”ק) ותיעדו את נפח הנוזל במידה והניקור היה מוצלח. החוקרים בחנו את כל ספירות התאים בניקור, תרביות וצביעות גראם.

מבין 290 ניקורי ירך שנכללו במחקר, החוקרים זיהו כי 155 בוצעו תחת שיקוף ו-135 תחת אולטרה-סאונד. ניקור תחת אולטרה-סאונד לווה בשיעורים נמוכים יותר משמעותית של ניקור יבש, בהשוואה לניקור תחת שיקוף, עם שיעורי הצלחה של 69% לעומת 53%, בהתאמה.

מהערכת נפח הנוזל שהושג בפרוצדורה, לאחר הוצאת המקרים של ניקור יבש, החוקרים מצאו כי ניקור תחת אולטרה-סאונד הוביל להשגת כמות גדולה יותר משמעותית של נוזל (13 סמ”ק לעומת 10 סמ”ק, בהתאמה).

החוקרים בחנו גם את הרגישות והסגוליות בין ניקור תחת אולטרה-סאונד וניקור תחת שיקוף לאבחנה של זיהום מפרק תותב על-בסיס תוצאות תרביות בלבד ולפי קריטריוני MIS משנת 2018. בקרב 47 חולים עם ניקור וגם תרביות תוך-ניתוחיות, הרגישות של ניקור תחת אולטרה-סאונד עמדה על 75%, בהשוואה לרגישות של 50% עם ניקור תחת שיקוף. מבחינת הסגוליות, החוקרים לא מצאו הבדלים בין שתי הקבוצות.

מהערכת הנתונים לפי קריטריוני MIS לשנת 2018 עלה כי זיהום כרוני סביב מפרק תותב, אשר הוגדר כזיהום לאורך למעלה מ-12 שבועות לאחר הפרוצדורה, תועד ב-152 ניקורים תחת שיקוף וב-134 ניקורים תחת אולטרה-סאונד. הרגישות של ניקור תחת שיקוף עמדה על 52% והרגישות של ניקור תחת אולטרה-סאונד עמדה על 77%, עדות נוספת לרגישות העדיפה של ניקור תחת אולטרה-סאונד. פעם נוספת, לא היה הבדל בין הקבוצות בסגוליות.

החוקרים מאמינים כי ניקור ירך תחת אולטרה-סאונד עשוי לשמש כגישה המועדפת לאבחנה של זיהום סביב משתל תותב, אך קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים, אקראיים נוספים בנושא.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Musculoskeletal Infection Society

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה