סרטן והשפעתו על הופעת סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

מחקר חדש שפורסם ב- Diabetes Care הראה שסרטן מגביר את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, במיוחד סוגים מסוימים של סרטן, בעיקר ממאירות לבלב

מחקר חדש שפורסם ב-Diabetes Care הראה שסרטן מגביר את הסיכון לסוכרת מסוג 2 חדשה, במיוחד סוגים מסוימים של סרטן, בעיקר ממאירות לבלב. ידוע שסוכרת מסוג 2 בזמן אבחון הסרטן מגבירה תמותה ספציפית מסרטן ומכל הסיבות, אך לא הרבה ידוע אם סרטן הוא גורם סיכון לסוכרת מסוג 2. החוקרים ניתחו מאגר מידע המורכב מ-112 מיליון דגימות דם מ-1.3 מיליון דנים משנת 2000 עד 2015.

הם מצאו סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 חדשה בכל סוגי הסרטן (יחס סיכון, 1.09; CI 95% , 1.03 – 1.14). עבור סרטן הלבלב, יחס הסיכון עלה ל-5.0 (CI 95% 3.62 – 6.90), עבור סרטן המוח ומערכת העצבים יחס הסיכון היה 1.54 (CI 95%, 1.22 – 1.95), ולסרטן הרחם יחס הסיכון היה 1.41 (CI 95%, 1.10 – 1.84), אחד החוקרים ציין כי הקשר לסרטן הלבלב לא היה מפתיע, אך האישוש בהחלט היה משמעותי. הוא הוסיף “עובדה זו נצפתה במשך שנים – שחולים רבים עם סרטן הלבלב עלולים להופיע עם סוכרת חדשה”, אמר. “המנגנון אינו מובן בבירור אך יכול לכלול נזק ישיר של תאי בטא על ידי סרטן הלבלב או יכול להיות בגלל הפרשה פרא-נאופלסטית של גורמים ייחודיים על ידי הסרטן שיכולים להשפיע על תפקוד תאי בטא או תנגודת לאינסולין”, אמר ל-Medscape. יחד עם זאת, הסיכון הגבוה לסוכרת הקשור לסרטן המוח ומערכת העצבים לא תואר בעבר ומהווה ממצא מעורר מחשבה.

החוקרים ניתחו גם תמותה בקבוצת משנה של 28,308 חולים עם סרטן שעדיין היו בחיים שנתיים לאחר האבחנה. הם תיעדו שיעור גבוה יותר ב-21% של תמותה מכל הסיבות בחולי הסוכרת בהשוואה לאלו שלא סבלו מסוכרת מסוג 2 חדשה. “אנחנו לא יודעים מספיק על החולים שאובחנו עם סוכרת מסוג 2, אבל אנחנו חושבים שהממצאים שלנו ממחישים תחום התערבות פוטנציאלי חדש במרפאת הסרטן”, אמר.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב- Diabetes Care

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה