פנימית

רוצים לרדת במשקל? כדאי לכם לשלב בוטנים בתפריט שלכם/ מאמר אורח מאת עדינה בכר ממרכז DMC לטיפול בסוכרת

מחקר קליני חדש מצא כי אכילת בוטנים כחצי שעה לפני שתי ארוחות ביום הייתה קשורה עם ירידה משמעותית במשקל.

עדינה בכר ממרכז DMC לטיפול בסוכרת: “מזונות עשירים בחלבון ובסיבים מספקים תחושת שובע ומסייעים להפחית את הדחף לנשנש.”

חברי סגל מאוניברסיטת טקסס טק ומאוניברסיטת דרום אוסטרליה בדקו את השפעתם של בוטנים על  איזון סוכר ולחץ דם ועל תרומתם לירידה במשקל. במחקר נמצא כי צריכה של בוטנים מומלחים קלות פעמיים ביום לפני הארוחות הובילה לירידה במשקל, להורדת לחץ הדם ולשיפור רמות הסוכר בצום.

המחקר כלל שתי קבוצות של מבוגרים אוסטרלים שהיו בסיכון בינוני או גבוה לסוכרת מסוג 2  ונמשך חצי שנה. שתי הקבוצות קיבלו הדרכה לירידה במשקל. קבוצת הביקורת (32 משתתפים) קיבלה הדרכה לירידה במשקל ללא בוטנים. קבוצת הניסוי (44 משתתפים), קיבלה את אותו תפריט בתוספת 35 גרם של בוטנים קלויים, פעמיים ביום, 30 דקות לפני 2 ארוחות.

“המחקר שלנו מצא שבוטנים, שהם עשירים בשומנים בלתי רוויים, יכולים למעשה לסייע לירידה במשקל,” לדברי קריסטינה פטרסן ממובילות המחקר. “אנחנו נמנעים לעתים קרובות מבוטנים כשמנסים לרדת במשקל משום שהם מכילים הרבה קלוריות. עם זאת, לבוטנים יש השפעה משמעותית על השובע שלנו. הם גורמים לתחושת שובע שנמשכת זמן רב וזה עשוי להיות מאוד מועיל לאלו שעושים דיאטת הרזיה.”

לאחר שישה חודשים, שתי הקבוצות ירדו במשקל והורידו סוכר באופן דומה זאת למרות שהקבוצה שקיבלה בוטנים צרכה תוספת של 400 קלוריות ביום מהוספה של 70 גרם של בוטנים לתפריט. הירידה בלחץ הדם הייתה גדולה יותר בקבוצת הבוטנים.

תוצאות המחקר הראו ירידה גדולה בלחץ הדם, שיפור דרמטי ברמות הסוכר, בשליטה על הגלוקוז והאינסולין בצום, כמו גם שיפור של רמות ה-HbA1c- שהוא מדד לבקרת סוכר בדם לטווח ארוך. קבוצת הבוטנים הורידה את לחץ הדם הסיסטולי ב-5 מ”מ כספית, מה שקשור להפחתה של 10% בסיכון לאירועים קרדיווסקולריים גדולים.

עדינה בכר דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת ויו”ר עמותת עתיד:. מזונות עתירי חלבון וסיבים מספקים תחושת שובע ועשויים בשל כך להפחית את הדחף לנשנש ואף לשפר את הבחירות התזונתיות שלנו. בוטנים נחשבים למקור מצוין לחלבון. מנה אחת (30 גרם) מספקת 7 גרם חלבון, כמעט 3 גרם סיבים ו-19 סוגים של ויטמינים ומינרלים. ביניהם אשלגן, ויטמיני B, וברזל. 30 גרם בוטנים מספקים 10% מהקצובה היומית המומלצת של חומצה פולית החשובה להפחתת סיכון למומים בעוברים ולהגנה מפני מחלות לב וכלי דם. במחקר זה, קבוצת הטיפול קיבלה עוד כ-15 גרם חלבון רק מצריכת הבוטנים. בוטנים הם מזון דל נתרן, הם אחד המזונות העשירים  ביותר בארגינין, חומצת אמינו החשובה לתפקוד חיסוני ולבניית שריר. כמו כן הם מקור טוב לניאצין (ויטמין B3) המסייע לאיזון שומני הדם. כמו כן, בוטנים הם מקור מצוין למגנזיום, מינרל חיוני המשתתף בתהליכים רבים בגוף וביניהם בניית עצם, ויסות פעילות שרירית ועצבית, שמירה על קצב הלב, איזון לחץ דם ורמות סוכר ועוד. מחקרים רבים מצביעים על הקשר שבין צריכת בוטנים ובין הפחתת הסיכון למחלות לב ומדדים של איזון סוכר. רבים ממטופלי נהנים מהזמינות של המאכל מלא הערך התזונתי הזה מבלי שרמות הסוכר יעלו להם ועל הדרך גם נהנים מסיוע למערכת העיכול בזכות תכולת הסיבים הגבוהה. סוכרתיים יכולים לבדוק זאת באמצעות מד סוכר רציף וללא דקירות.

 למחקר המדעי המלא לחצו כאן

לכתבה על המחקר לחצו כאן בבקשה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה