חקר הכבד

גיל מתקדם ותחלואה נלווית מלווים בסיכון מוגבר לאשפוז ותמותה עקב COVID-19 בחולים עם מחלה דלקתית בתיווך מערכת החיסון (מתוך כנס ה-EULAR)

קורונה

בחולים עם מחלה דלקתית בתיווך מערכת החיסון ו-COVID-19, גיל מבוגר ומחלות ריאה או מחלות לב וכלי דם מהווים גורמי סיכון לאשפוז ותמותה, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-EULAR (European League Against Rheumatism).

החוקרים זיהו חולים עם COVID-19 ממערכת בריאות הכוללת שבע מדינות בארצות הברית ובחנו את הנתונים אודות קרוב ל-9 מיליון מטופלים, כולל 270,000 חולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון. התוצאים העיקריים של המחקר כללו את שיעור האשפוזים ושיעורי התמותה בתוך 30 ימים מאבחנת COVID-19.

במסגרת המחקר נבחנו הנתונים משתי תקופות זמן שונות. הראשונה, בין תחילת מרץ בשנת 2020 ועד 25 בדצמבר בשנת 2021 (טרם הופעת זן אומיקרון) והשנייה, בין 26 בדצמבר בשנת 2011 ועד 13 באפריל בשנת 2022.  דלקת מפרקים שגרונית, פסוריאזיס ומחלת מעי דלקתית היו המחלות הדלקתיות בתיווך מערכת החיסון הנפוצות ביותר באוכלוסיית המחקר, עם מספר קטן של חולים עם לופוס, ספונדילוארתריטיס, וסקוליטיס ומחלות אחרות.

במדגם הראשון, מבין למעלה מ-162,000 מקרים חיוביים ל-COVID-19, 6,185 תועדו בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון. שיעור האשפוזים עקב COVID-19 עמד על 2.4% בקרב חולים ללא מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון ועל 3% בקרב חולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון. בדומה, שיעורי התמותה עמדו על 3.1% באלו ללא מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון ועל 4.5% בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון.

שיעורים אלו גבוהים יותר מהשיעורים המתועדים באוכלוסייה הכללית.

במדגם השני, מבין למעלה מ-68,000 מקרים חיוביים ל-COVID-19, 2,995 תועדו בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון. שיעור האשפוזים עמד על 0.4% באלו ללא מחלות אלו ועל 1.5% באלו עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון. שיעורי התמותה המדווחים עמדו על 1.7% ו-3.2%, בהתאמה.

שוב, גם בתקופת זמן זו תועד סיכון מוגבר לאשפוזים ולתמותה בקרב חולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון, בהשוואה לחולים ללא מחלות אלו.

החוקרים השלימו ניתוח רב-משתני שכלל מגוון רחב של נתונים דמוגרפיים, גורמים הקשורים במחלה ומחלות רקע. מהנתונים עולה כי בשתי תקופות הזמן, גיל מתקדם ומחלות רקע לוו בסיכון מוגבר לאשפוזים ולתמותה.  חלק ממחלות הרקע כללו מחלת עורקים כלילית, אי-ספיקת לב, סוכרת, מחלת כליות כרונית ומחלת ריאות חסימתית כרונית.

מהנתונים עולה כי לא עלה קשר בין מרבית הטיפולים כנגד מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון – כולל מעכבי TNF, מעכבי JAK, מעכבי אינטרלויקינים ו-DMARD – ובין התוצאים שנבחנו במחקר. במדגם המאוחר יותר, טיפול פומי במולקולות קטנות לווה בסיכון מוגבר לתמותה, בעוד שטיפול במעכבי TNF לווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר.

לבסוף, הממצאים מעידים כי בשתי תקופות הזמן נמצא כי חיסונים ומנות דחף לוו בשיעורים נמוכים יותר של אשפוזים ותמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון ו-COVID-19, גיל מתקדם ומחלות ריאתיות וקרדיווסקולאריות מלוות בסיכון מוגבר לאשפוזים ותמותה.

 

מתוך כנס ה-EULAR

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה