טכנולוגיות רפואיות

חולים מאושפזים עם COVID-19 בסיכון מוגבר לזיהומים עמידים לטיפול אנטיביוטי (Clin Infect Dis)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases עולה כי בקרב חולים עם COVID-19 קיים סיכון מוגבר לרכישת זיהומים עמידים לטיפול אנטיביוטי בזמן אשפוז, בהשוואה לחולים עם מחלה דמוית-שפעת טרם המגפה.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל נתוני ילדים ומבוגרים שאושפזו בבתי חולים בארצות הברית נכללו במאגר Premier Healthcare Database Special COVID-19 Release. רישומים אלו כללו קודי אבחנה ופרוצדורה, מידע דמוגרפי, תאריכי אשפוז ושחרור ומאפייני מוסדות רפואיים.

הם התבססו על הנתונים לסווג את החולים המאושפזים לאלו עם COVID-19 או מחלה דמוית-שפעת וזיהו חולים עם לפחות דגימה מיקרוביולוגית אחת שנאספה בין 3 ימים טרם האשפוז ועד 3 ימים לאחר השחרור מבית החולים.

מדגם המחקר כלל 142,426 מאושפזים עם אבחנה של מחלה דמוית-שפעת בין ינואר ועד יוני בשנת 2019 ו-206,465 מאושפזים עם COVID-19 בין ינואר 2020 ועד יוני 2021.

החוקרים חישבו באופן רטרוספקטיבי את שיעור המאושפזים עם תרבית חיובית לזיהום חיידקי או פטרייתי בקרב מאושפזים עם מחלה דמוית-שפעת ואלו עם COVID-19. במטרה לקבוע בצורה הטובה ביותר את שיעורי עמידות לטיפול אנטיביוטי הם התמקדו ב-MRSA, חיידקי ESBL (extended-spectrum beta-lactamases), CRE (carbapenem-resistant Enterobacteriaceae), VTE (vancomycin-resistant Enterococcus), CRAB (carbapenem-resistant Acinetobacter) ו-CRPA (carbapenem-resistant Pseudomonas aeruginosa).

מהנתונים עולה כי בקרב מאושפזים עם COVID-19 משך האשפוז הממוצע היה ארוך יותר, בהשוואה לאלו שאושפזו עם מחלה דמוית-שפעת (8ץ3 לעומת 6.1 ימים), כמו גם סיכוי גבוה יותר לשהות יממה לפחות ביחידת טיפול נמרץ (48.3% לעומת 46.3%) ולהידרש להנשמה מלאכותית למשך לפחות יממה (13% לעומת 10.2%).

שיעורי המאושפזים עם עדות בתרבית לחיידק או פטריה היו דומים באלו עם COVID-19 ואלו עם מחלה דמוית-שפעת (56.2% לעומת 60.4%, בהתאמה) – אך שיעור החולים ששוחררו עם תרבית חיובית שמקורה בקהילה היה נמוך יותר בקרב אלו עם COVID-19 לעומת אלו שאושפזו עם מחלה דמוית-שפעת (5.7% לעומת 10.4%). שיעור החולים ששוחררו עם תרבית חיובית כאשר המקור לזיהום היה בבית החולים היה גבוה יותר בחולים מאושפזים עם COVID-19 (4.1% לעומת 2.4%).

הפתוגנים הנפוצים ביותר שזוהו בקרב חולים מאושפזים בשתי הקבוצות היו דומים. עם זאת, שיעור הזיהומים הנרכשים בקהילה ב-MRSA, ESBL, CRE, VRE, CRAB ו-CRPA היה נמוך יותר, בעוד ששיעור הזיהומים שנרכשו באשפוז היה גבוה יותר בקרב מאושפזים עם COVID-19 לעומת מאושפזים עם מחלה דמוית-שפעת.

החוקרים קוראים לבתי חולים לנקוט בצעדים המתמקדים בבקרת זיהומים ושימוש מושכל בתרופות אנטיביוטיות למניעת זיהומים על-רקע טיפול רפואי בקרב חולים מאושפזים עם COVID-19. אין מקום למתן טיפול אנטיביוטי אמפירי לטיפול בחולים עם COVID-19 לאור השכיחות הנמוכה של זיהומים חיידקיים ופטרייתיים בעת האשפוז של חולים אלו.

 

Clin Infect Dis. 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה