נפרולוגיה

שכיחות גבוהה של גורמי סיכון מג’וריים לא-מאובחנים בחולים עם אירוע מוחי איסכמי (מתוך כנס ה-EAN)

 בקרוב לשני-שליש מהחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד ניתן לזהות לפחות גורם סיכון מג’ורי אחד אשר לא אובחן קודם לכן, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-EAN (European Academy of Neurology). גורמי הסיכון הנפוצים ביותר כללו דיסליפידמיה, יתר לחץ דם ופרפור פרוזדורים.

 מדגם המחקר כלל 4,354 חולים ממאגר מטופלים שאושפזו למרכז יחיד בתוך 24 שעות מהופעת אירוע מוחי בין השנים 2003-2018. כ-25.8% מהחולים (גיל ממוצע של 59 שנים) לא היו מודעים לנוכחות גורמי סיכון מג’וריים, כאשר ב-74.2% מהמקרים החולים  (גיל ממוצע של 73.8 שנים) היו מודעים לנוכחות גורמי סיכון לאירוע מוחי.

 להשוואת גורמי הסיכון בין שתי הקבוצות, החוקרים התמקדו ביתר לחץ דם, דיסליפידמיה, פרפור פרוזדורים ומחלת לב כלילית חדשה/שקטה בשילוב עם מקטע פליטה קטן מ-35%.

 מבין המשתתפים במחקר, 25.8% מהחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד לא היו מודעים לנוכחות גורמי סיכון לאירוע מוחי, ב-67.7% תועד לפחות גורם סיכון מג’ורי אחד.

 בקרב חולים שלא היו מודעים לגורמי הסיכון שלהם לאירוע מוחי, ב-61.4% תועדה אבחנה של דיסליפדימיה, ב-23.7% אובחן יתר לחץ דם, ב-10.2% הייתה עדות לפרפור פרוזדורים, 5.2% אובחנו עם סוכרת, מקטע פליטה קטן מ-35% זוהה ב-2% ומחלה כלילית -1% מהחולים.

 ממצאים אלו הפתיעו על החוקרים מאחר ובשוויץ מערכת בריאות טובה מאוד והמטופלים מאוד משכילים.

 בקרב החולים שלא היו מודעים לגורמי הסיכון שלהם לאירועים מוחיים תועדה שכיחות גבוהה יותר של מעשנים וכן שיעור גבוה יותר של חולים צעירים יותר. חולים אלו היו גם בעלי סיכון נמוך יותר לקבל טיפול באספירין עם הופעת האירוע המוחי ועם שכיחות גבוהה יותר של עודף-משקל. בקרב נשים שלא היו מודעות לגורמי הסיכון לאירוע מוחי תועדה שכיחות גבוהה יותר של טיפול באמצעי מניעה. עוד תועדה שכיחות גבוהה יותר של אירועים מוחיים על-רקע PFO (Patent Foramen Ovale) בקבוצת החולים שלא היו מודעים לגורמי הסיכון שלהם.

 מניתוח התוצאות התפקודיות בטווח הארוך עלה כי לא היו הבדלים בין הקבוצות במדדי mRS (Modified Rankin Scale) לאחר תקנון לגיל, מין, מחלת כלי דם היקפית, מחלת כליות כרונית, דיכאון, פסיכוזה וממאירות. המשמעות היא ככל הנראה ללא תלות באטיולוגיה, הטיפול בחולים עם אירוע מוחי הוא די טוב.

 ממצאים אלו מדגישים את חשיבות תשומת הלב של רופאים לגורמי סיכון לא-מאובחנים לאירועים מוחיים באוכלוסייה זו.

 מתוך כנס ה-EAN

 לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה