נפרולוגיה

שיפור יעילות השינה עשוי להקל על התסמינים של חולים עם פיברומיאלגיה ואינסומניה (מתוך SLEEP)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס SLEEP עולה כי יעילות שינה טובה יותר בחולים עם פיברומיאלגיה ואינסומניה עשויה לסייע בשיפור מוגבלות על-רקע כאב באוכלוסייה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאחר והקשר בין עיבוד ומוגבלות על-רקע כאב אינו ידוע, הם ביקשו לקבוע אם שינה משפיעה על הקשר בין המוח ותגובותיו לגירוי כאב ובין מוגבלות על-רקע כאב בחולים עם פיברומיאלגיה ואינסומניה.

מדגם המחקר כלל 39 חולים עם פיברומיאלגיה ואינסומניה אשר ענדו מד פעילות למשך שבועיים, השלימו את מדד PDI (Pain Disability Index) ועברו בדיקת Functional MRI עם פרוטוקול שכלל גירוי תרמי. המשתנים שנבחנו כללו 12 אזורים מוחיים עם שינויי פעילות משמעותיים ומדד PDI. החוקרים בחנו מדדי שינה באמצעות מד אקטיגרפיה (או חביון תחילת שינה), סך זמן שינה ויעילות שינה.

מהנתונים עולה כי יעילות השינה עמדה בבסיס הקשר בין פעילות באזור rCG (Right Cingulate Gyrus) ובין מדד PDI. ברמות נמוכות יותר של יעילות שינה, הם זיהו קשר שלילי בין פעילות rCG ובין מדד PDI. ברמות הגבוהות ביותר של חביון תחילת שינה, תועדו קשרים שליליים בין מדד PDI ובין rCG. לבסוף, ברמות הגבוהות ביותר של משך שינה כולל, תועד קשר חיובי בין מדד PDI ובין הפעילות באזור rFG (Right Frontal Gyrus).

החוקרים מסבירים כי ממצאי המחקר מעלים את האפשרות כי מעבר לזמן שינה ארוך יותר, צעדים המתמקדים ביעילות שינה טובה יותר בחולים עם פיברומיאלגיה ואינסומניה עשויים להביא לשיפור מוגבלות על-רקע כאב.

SLEEP, June 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה