נפרולוגיה

ההשפעה המגנה של מעכבי תעלות מימן מפני דימום ממערכת העיכול בחולים תחת טיפול פומי בנוגדי-קרישה (Br J Clin Pharm)

 במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים, מתן טיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בסיכון נמוך יותר לדימומים ממערכת העיכול, כולל דימומים מג’וריים, ללא תלות במוצא אתני או סוג הטיפול נוגד הקרישה, למעט Edoxaban (ליקסיאנה).

 במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה המגנה של מעכבי תעלות מימן מפני דימומים ממערכת העיכול בחולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים. הם השלימו מטה-אנליזה להערכת הסיכון לדימום ממערכת העיכול בחולים שקיבלו טיפול פומי בנוגדי-קרישה עם מעכבי תעלות מימן.

 החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי PubMed, EMBASE, Cochrane ו-Scopus לזיהוי כל המחקרים שדיווחו על הסיכון לדימום ממערכת העיכול בחולים תחת טיפול פומי בנוגדי-קרישה ומעכבי תעלות מימן. התוצאים העיקריים כללו את כלל אירועי דמם ממערכת העיכול ואירועי דמם מג’ורי ממערכת העיכול.

 החיפוש הוביל לזיהוי 10 מחקרים ולמעלה מ-1.9 מיליון חולים. משלב נוגדי-קרישה פומיים עם מעכבי תעלות מימן לווה בסיכון מופחת לכלל אירועי דמם ממערכת העיכול (יחס סיכויים של 0.67, רווח בר-סמך 95% של 0.62-0.74) ולאירועי דמם מג’ורי ממערכת העיכול (יחס סיכויים של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.63-0.75).

 לא תועדו הבדלים בסיכון לדימום ממערכת העיכול עם טיפול משולב עם מעכבי תעלות מימן בין חולים ממוצא אסיאתי ואלו שאינם-אסיאתיים.

 לכלל נוגדי הקרישה הפומיים למעט Edoxaban, טיפול משולב עם מעכבי תעלות מימן לווה בירידה של 24-44% בסיכון לדימום ממערכת העיכול. ההשפעה המגנה של מעכבי תעלות מימן על כלל אירועי דמם ממערכת העיכול הייתה משמעותית יותר בקרב חולים שקיבלו בנוסף טיפול בנוגדי-טסיות או נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים ובאלו בסיכון גבוה לדימום: חולים עם היסטוריה של דימום ממערכת העיכול, אלו עם מדד HAS-BLED של 3 נקודות ומעלה, או חולים עם מחלות קודמות של מערכת העיכול.

 החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשפעה המגנה של מעכבי תעלות מימן מפני דימומים ממערכת העיכול בחולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים, בפרט באלו בסיכון גבוה לאירועי דמם.

 

Br J Clin Pharm. Aug 3, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה