נפרולוגיה

מה בין תוספי ויטמין D ובין היארעות ניתוח קטרקט בחולים מבוגרים? (Ophthalmology)

במאמר שפורסם בכתב העת Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מאוסטרליה, מהן עולה כי מתן גורף של ויטמין D במינון-גבוה למבוגרים המתגוררים באזורים עם שכיחות נמוכה של חסר ויטמין D אינו צפוי להפחית את הסיכון לניתוח קטרקט.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים תצפיתיים הציעו כי ריכוז גבוה יותר של ויטמין D בדם עשוי להיות מלווה בסיכון נמוך יותר לקטרקט. עם זאת, אין מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת ההשפעה של תוספי ויטמין D על היארעות קטרקט.

החוקרים השלימו מחקר שהתבסס על נתוני מחקר D-Health Trial, מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, להערכת טיפול חודשי בוויטמין D למניעת תמותה מכל-סיבה, אשר נערך בין 2014 ועד 2020 באוכלוסייה הכללית באוסטרליה. מטרתם הייתה לבחון אם מתן תוספי ויטמין D הפחית את היארעות ניתוחי קטרקט.

מדגם המחקר כלל 21,315 משתתפים מתאימים אשר חולקו באקראי במסגרת המחקר ולאחר הוצאת 1,390 משתתפים לא מתאימים, ניתוח הנתונים כלל 19,925 מטופלים. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת ויטמין D3 במינון חודשי של 60,000 יחידות בינלאומיות (10,662 משתתפים) או פלסבו (10,653 משתתפים), אשר ניתנו למשך עד חמש שנים.

התוצא העיקרי היה טיפול ניתוחי ראשון לקטרקט.

מהנתונים עולה כי במהלך המעקב 3,668 חולים (18.4%) עברו ניתוח קטרקט, כולל 1,841 חולים (18.5%) בזרוע ההתערבות ו-1,827 חולים (18.3%) בזרוע הפלסבו. שיעורי היארעות ניתוחי קטרקט היו דומים בין שתי הקבוצות (41.6 לעומת 41.1 מקרים ל-1,000 שנות-אדם בזרוע ההתערבות ובזרוע הפלסבו, בהתאמה; יחס סיכון של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 0.95-1.09).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי ההשפעה של תוספי ויטמין D על היארעות ניתוח קטרקט לא הושפעה ממין, גיל, מדד מסת גוף, ריכוז ויטמין D צפוי, או קרינה אולטרה-סגולה בסביבה.

ממצאי המחקר מעידים כי מתן שגרתי של תוספי ויטמין D למבוגרים המתגוררים באזורים עם שכיחות נמוכה של חסר ויטמין D אינו צפוי להפחית את הסיכון לניתוח קטרקט.

 

Ophthalmology, Sep 26, 2022

1 תגובה
  1. שרגא שני
    שרגא שני אומר:

    עבודה זו מצטרפת לשורה של מאמרים בתחומים שונים שהתפרסמו בזמן האחרון ןמראים כביכול היעדר אפקט של תוספת ויטמין D. רוב המחקרים נעשים ללא אפיון של רמות ויטמין D לפני ואחרי הטפול, אם כי במאמר הנוכחי מציינים החוקרים שהנבדקים מגיעים מאזור שבו חסר בויטמין D אינו שכיח. מכאן ניתן להסיק שהחוקרים הניחו שכנראה הנבדקים הנכללים במחקר לא סובלים מחסר בויטמין D. לא ברור אם לחוקרים יש, או אין, היפותיזה כלשהי לגבי מנגנון השפעה אפשרי של ויטמין D על הופעת קטרקט, אך יש לזכור שויטמין D עצמו אינרטי לגמרי והוא הופך לפעיל רק לאחר הפיכתו למיטבוליט הפעיל 1,25 -דיהידרוכסי ויטמין D. האנזים האחראי ליצירת מיטבוליט זה פועל במצב של רמה נמוכה בסרום של סידן , פוספאט, והורמון הפראטירואיד. מצבים כאלה נוצרים במצב של חסר בויטמין D . לעומת זאת ברמות תקינות של ויטמין D רמות הסידן הפוספאט והורמון הפראטירואיד תקינות, ולכן יצירת המיטבוליט הפעיל של ויטמין D מוגבלת. תוספות של ויטמין D המקורי, במצב כזה של רמות בסיס תקינות של ויטמין, לא יגרמו לשום תוספת פעילות, ומכאן הציפייה לראות איזה שהוא אפקט של מניעת הופעת קטרקט כתוצאה מתוספת ויטמין D במצב זה, הייתה מוטעית מלכתחילה.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה