נפרולוגיה

השמנה מנבאת סיכון מוגבר למחלת כבד בילדים עם סוכרת מסוג 1 (J Diabetes Complications)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes and its Complications מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ממצאים קליניים והדמייתיים בילדים עם סוכרת מסוג 1 והשמנה היו דומים לאלו שתוארו בילדים ללא סוכרת עם השמנה בדרגה דומה.

במסגרת מחקר החתך ערכו החוקרים השוואה בין 49 ילדים עם סוכרת מסוג 1 – 15 עם השמנה (גיל ממוצע, 14.5 שנים; 33% בנות) ו-34 ללא השמנה (גיל ממוצע, 14.6 שנים; 52% בנות) – ובין 29 ילדים ללא סוכרת מסוג 1 עם השמנה ומדד מסת גוף תואם (גיל ממוצע, 13.3 שנים; 35% בנות). החוקרים השלימו הערכה של סטיאטוזיס כבדי באמצעות FibroScan והעריכו את הדיוק האבחנתי של המדדים הקליניים אל מול מצב מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול כפי שנקבע לפי מדד CAP (או Controlled Attenuation Parameter), כאשר מדד CAP של מעל 240 dB/m שימש להגדרת מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול.

מהנתונים עולה כי ב-66% מהילדים עם השמנה תועדו מדדי CAP המנבאים מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, בהשוואה ל-16% מהילדים עם סוכרת מסוג 1 ללא השמנה. בילדים עם השמנה תועדו מאפיינים מעבדתיים וקליניים שונים, בהשוואה לילדים עם השנה, בין אם סבלו מסוכרת מסוג 1 ובין אם לאו.

החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין מדד CAP ובין מדד מסת הגוף, ריכוז HDL וריכוז המוגלובין מסוכרר בכלל הילדים, כולל אלו עם סוכרת מסוג 1. בקרב ילדים עם השמנה ללא סוכרת מסוג 1, גיל, ריכוז HDL ורמות ALT היו המנבאים המשמעותיים ביותר של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

בנוסף, החוקרים זיהו טווחים טובים עד מצוינים לחיזוי מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול על-בסיס מדד מסת גוף, ריכוז HDL ויחס BMI:HDL בכלל הילדים במחקר. עם זאת, תועדה שונות רבה בדיוק של מדד מסת הגוף, ריכוז HDL ויחס BMI:HDL בילדים עם סוכרת מסוג 1 בלבד או ילדים עם השמנה בלבד.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את תוצאות המחקר.

 

J Diabetes Complications, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה