נפרולוגיה

תפקוד שיירי של תאי ביתא עשוי להגן מפני נזק כלייתי בחולים עם סוכרת מסוג 1 (מתוך אתר Research Square)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר Research Square וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי בחולים עם אבחנה של סוכרת מסוג 1 מילדות, הסיכון לאלבומינוריה היה נמוך יותר בקרב חולים עם עדות לשארית תפקוד תאי ביתא בלבלב, כפי שבאה לידי ביטוי ברמות C-peptide מדידות, זאת ללא תלות באיזון הגליקמי או במשך סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין שארית תפקוד תאי ביתא ובין סיבוכים כרוניים של סוכרת אינו מובן היטב. הם השלימו מחקר חתך תצפיתי שכלל 138 מבוגרים (58.7% גברים) עם סוכרת מסוג 1 במשך שלוש שנים ומעלה.

הגיל הממוצע בעת אבחנת סוכרת מסוג 1 עמד על 9 שנים, הגיל החציוני בתחילת המחקר עמד על 26 שנים, משך סוכרת ממוצע עמד על 17 שנים וריכוז המוגלובין מסוכרר הממוצע עמד על 8.3%. המאפיינים הקליניים, מדדים מטבוליים וסיבוכים מיקרווסקולאריים היו דומים בין 59.4% המשתתפים עם C-peptide מדיד (בדיקת C-peptide בצום של מעל 1.15 פיקומול/ליטר) ובין 40.6% המשתתפים ללא C-peptide מדיד.

החוקרים מדווחים כי נפרופתיה תועדה ב-19.6% מכלל המשתתפים במחקר, כולל 13.4% מהחולים עם תפקוד שיירי של תאי ביתא ו-28.6% מאלו עם C-peptide לא-מדיד (p=0.03).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי נוירופתיה (2.9% בכלל המדגם, 2.4% באלו עם תפקוד שיירי של תאי ביתא לעומת 3.6% באלו ללא תפקוד שיירי של תאי ביתא, p=1.0), או רטינופתיה (3.6% בכלל המדגם, 2.4% לעומת 5.4%, בהתאמה, p=0.3).

ממצאי המחקר מעידים על קשר חיובי משמעותי בין תפקוד שיירי של תאי ביתא ובין גיל בעת אבחנת סוכרת מסוג 1 (p=0.039) וקשר שלילי משמעותי עם משך המחלה (p=0.002).

הסבירות ל-C-peptide מדיד לאחר 5, 10 ו-20 שנים מאבחנה של סוכרת מסוג 1 עמד על 75%, 64.5% ופחות מ-50%, בהתאמה. כל שנה נוספת במשך סוכרת לוותה בירידה של 8% בסיכוי לתפקוד שיירי של תאי ביתא בלבלב (יחס סיכויים של 0.92).

לאחר תקנון למשתנים, החוקרים מדווחים על שיעורי הימצאות נמוכים יותר של אלבומינוריה בקרב אלו עם רמות C-peptide מדידות, בהשוואה לאלו עם C-peptide לא-מדיד (13.4% לעומת 28.6%, p=0.031). בקרב חולים עם נפרופתיה תועד סיכון גבוה פי 2.5 לתפקוד שיירי של תאי ביתא, בהשוואה לחולים ללא עדות לפגיעה כלייתית.

החוקרים מציינים כי למחקר מספר מגבלות, כולל גודל מדגם קטן, מבנה מחקר חתך, שימוש בריכוז C-peptide בצום ולא בזמן גירוי ושכיחות נמוכה של סיבוכים כרוניים של סוכרת.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים כי שארית תפקוד תאי ביתא בלבלב בחולים עם סוכרת מסוג 1 עשויים להגן מפני נזק כלייתי.

 

מתוך אתר Research Square

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה