נפרולוגיה

האם בחולים עם מחלת מעי דלקתית סיכון מוגבר למחלת צליאק? (Aliment Pharmacol Ther)

מחקרים קודמים הצביעו על קשר אפשרי בין מחלת מעי דלקתית ובין סיכון מוגבר למחלת צליאק אך מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics עולה כי הקשר המדווח בין שתי המחלות עשוי לנבוע מהטיה משנית להכללת מקרים של קוליטיס מיקרוסקופית באוכלוסיית החולים עם מחלת מעי דלקתית.

החוקרים התבססו על נתוני מאגר Inform Diagnostics שכלל דיווחים היסטופתולוגיים מחולים ברחבי ארצות הברית. הם השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל חולים שהשלימו הערכה אנדוסקופית ובחנו את שיעורי מחלת צליאק בקבוצת המקרים עם מחלת מעי דלקתית או קוליטיס מיקרוסקופית ובקבוצת ביקורת של משתתפים ללא מחלת מעי דלקתית, תוך תקנון לגיל, מין ומוצא אתני.

מדגם המחקר כלל 12,816 חולים עם מחלת מעי דלקתית ו-6,486 חולים עם קוליטיס מיקרוסקופית, אשר נבחנו אל מול 345,733 ביקורות ללא קוליטיס.

מהנתונים עולה כי 2,892 חולים אובחנו עם מחלת צליאק.

מבין 12,816 החולים עם מחלת מעי דלקתית, 57 חוליך (0.4%) אובחנו עם מחלת צליאק, זאת בהשוואה ל-2,548 מבין 345,733 מקרים של מחלת צליאק בקבוצת הביקורת (0.7%). שיעורי הימצאות מחלת צליאק בחולים עם קוליטיס מיקרוסקופית עמדו על 4.4% (288 מבין 6,486 חולים).

הסיכוי לאבחנה של מחלת צליאק בחולים עם מחלת מעי דלקתית היה נמוך כפליים (יחס סיכויים של 0.50, רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.64) וגבוה פי 7 יחס סיכויים של 6.78, רווח בר-סמך 95% של 5.96-7.69) בקרב אלו עם קוליטיס מיקרוסקופית.

כאשר החוקרים בחנו בנפרד חולים עם קוליטיס כיבית או מחלת קרוהן וחולים עם קוליטיס מיקרוסקופית, הם זיהו באופן דומה סיכון מופחת משמעותית למחלת צליאק בחולים עם קרוהן או קוליטיס כיבית וסיכון מוגבר משמעותית למחלת צליאק באלו עם קוליטיס מיקרוסקופית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הנוכחי מרמזים לכך שהקשר שתואר בעבר בין מחלת מעי דלקתית ובין מחלת צליאק עשוי לנבוע מהטיה משנית להכללת חולים עם קוליטיס מיקרוסקופית באוכלוסיית החולים עם מחלת מעי דלקתית.

Aliment Pharmacol Ther. 2023 Feb 2

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה