נפרולוגיה

החשיבות הפרוגנוסטית של חסר ויטמין C בחולים עם דימום חד מדרכי עיכול עליונות   (Aliment Pharmacol Ther)

בחולים עם דימום חד מדרכי עיכול עליונות, חסר ויטמין C מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר, כולל עליה בשיעורי תמותה, דימום חוזר והארכת משך האשפוז, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Alimentary Pharmacology and Therapeutics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי וויטמין C הינו מרכיב תזונתי חיוני בעל חשיבות לייצור קולגן, כולל במערכת העיכול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הימצאות חסר ויטמין C בחולים הפונים בתמונה של דימום חד מדרכי עיכול עליונות ואת החשיבות הקלינית של חסר וויטמין זה.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל חולים שפנו להערכה רפואית בתמונה של דימום חד מדרכי עיכול עליונות. החוקרים בחנו את רמות ויטמין C בצום בעת הקבלה לאשפוז. התוצאים העיקריים שנבחנו כללו את שיעורי הימצאות חסר ויטמין C (ריכוז ויטמין C נמוך מ-23 מיקרומול/ליטר) וחסר חמור של ויטמין C (ריכוז ויטמין C נמוך מ-12 מיקרומול/ליטר) ותוצא משולב של אירועים חריגים, בהתאם לסטטוס חסר ויטמין C. תוצאים משניים כללו אשפוז ממושך וצורך באשפוז ביחידת טיפול נמרץ.

מדגם המחקר כלל 227 חולים (גיל ממוצע של 64.5 שנים, 63.9% גברים). שיעורי חסר ויטמין C עמדו על 32.6% (74 חולים), כאשר ב-14.1% מהחולים תועד חסר חמור של ויטמין C.

מהנתונים עולה כי חסר ויטמין C לווה בשיעורים גבוהים יותר של אירועים חריגים (45.9% לעומת 24.8%, p<0.01), לצד שיעורים גבוהים יותר של תמותה באשפוז (9.5% לעומת 1.3%, p<0.01), עליה בשיעור האשפוזים הממושכים (62.2% לעומת 47.1%, p=0.03) ועליה שיעורי דימום חוזר (17.6% לעומת 7.8%, p=0.03), בהשוואה לחולים עם רמות תקינות של וויטמין C.

מניתוח רב-משתני עלה כי חסר ויטמין C מלווה באופן בלתי-תלוי בסיכון מוגבר לתוצא המשולב של אירועים חריגים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של חסר ויטמין C בחולים עם דימום חד מדרכי עיכול עליונות. הם קוראים להשלים מחקרים התערבותיים במטרה לקבוע את ההשפעה של מתן מוקדם של תוספי ויטמין C על התוצאות הקליניות.

Aliment Pharmacol Ther, Dec 13, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה