השתלת מח עצם מלווה בסיכון מוגבר לנזק כלייתי חד בילדים (Eur J Pediatr)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה היארעות גבוהה של נזק כלייתי חד לאחר השתלה המטופויאטית של תאי גזע בילדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נזק כלייתי חד דווח לאחר השתלת מח עצם המטופויאטית בילדים, אך ההיארעות של הפרעה זו בילדים לא נבחנה לעומק. מטרתם כעת הייתה לקבוע את שיעורי היארעות נזק כלייתי חד בילדים לאחר השתלת מח עצם המטופויאטית והשלימו סקירה שיטתית של הספרות הרפואית לצורך כך.

חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library ו-WOS ביוני 2022 הוביל לזיהוי 12 מחקרי עוקבה עם נתונים אודות היארעות והסיכון לתמותה בילדים עם נזק כלייתי חד לאחר השתלת מח עצם המטופויאטית.

הסקירה כללה 2,159 מקרים של השתלה המטופויאטית של מח עצם, כאשר שיעורי היארעות נזק כלייתי חד עמדו על 51% (רווח בר-סמך 95% של 39-64%) ושיעורי היארעות נזק כלייתי חד בדרגה חמורה (דרגה III) עמדו על 12% (רווח בר-סמך 95% של 4-24%).

שיעורי ההיארעות המשוערים של נזק כלייתי חד לפי קריטריוני RIFLE, AKIN ו-KDIGם עמדו על 61% (רווח בר-סמך 95% של 40-82%), 64% (רווח בר-סמך 95% של 40-79%) ו-51% (רווח בר-סמך 95% של 2-100%), בהתאמה. עם זאת, החוקרים לא זיהו קורלציה משמעותית בין שנות הפרסום של המחקרים שנכללו ובין היארעות נזק כלייתי חד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נזק כלייתי חד תועד בכמחצית מהילדים לאחר השתלת מח עצם המטופויאטית. עם התקדמות טיפולים רפואיים, ניתן לצפות כי תחול ירידה הדרגתית בשיעורי נזק כלייתי חד באוכלוסייה זו.

Eur J Pediatr, May 16, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה