נוירולוגיה

הפסקת עישון עשויה להפחית את הסיכון להתקדמות פגיעה בשדות ראיה במעשנים כבדים (J Glaucoma)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Glaucoma מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי לאחר הפסקת עישון לאורך 25 שנים ומעלה, הסיכון להתקדמות הפרעה בשדות ראיה בקרב מעשנים כבדים לשעבר עם גלאוקומה הופך דומה לסיכון בקרב אלו שלא עישנו מעולם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של הפסקת עישון על התקדמות פגיעה בשדות ראיה בחולי גלאוקומה. הם כללו במחקר חולים עם גלאוקומה פתוחת-זווית עם מעקב במשך לפחות חמש שנים ולפחות חמש בדיקות שדות ראיה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעות של הפסקת עישון על שיעורי החמרת ההפרעה בשדות ראיה לאחר תקנון לערפלנים. ניתוח סטטיסטי שימש לבחון את הקשר בין היקף העישון ובין התקדמות ההפרעה בשדות ראיה בהתאם למשך הזמן שחלף מהפסקת עישון.

המחקר כלל 511 עיניים של 354 חולים, אשר היו במעקב ממוצע של 12.4 שנים. גיל המשתתפים הממוצע עמד בתחילת המחקר על 62.3 שנים. מבין כלל המשתתפים במחקר, 168 היו מעשנים (59.8%).

במודל רב-משתני זוהה קשר בין עצימות העישון ובין אובדן מהיר יותר של שדות ראיה (0.06 dB/year לכל 10 שנות-חפיסה, p=0.01) בקרב מעשנים. בקרב מעשנים כבדים (לפחות 20 שנות-חפיסה) אשר הפסיקו לעשן פחות מ-25 שנים קודם לכן תועד סיכוי גבוה יותר משמעותית להחמרת שדות ראיה, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם (יחס סיכויים של 2.49, p=0.046).

החוקרים מדווחים כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בסיכויים להתקדמות הפגיעה בשדות ראיה בקרב מעשנים כבדים אשר הפסיקו לעשן למעלה מ-25 שנים קודם לכן, בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו (p=0.43).

שיעור גבוה יותר משמעותית של החמרת הפגיעה בשדות ראיה תועד בקרב מעשנים כבדים אשר הפסיקו לעשן פחות מ-25 שנים קודם לכן, בהשוואה למעשנים כבדים שהפסיקו לעשן לפחות 25 שנים מוקדם יותר (p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפסקת עישון ממושכת עשויה להיות מלווה בהאטת התקדמות הפרעה בשדות ראיה בחולים עם גלאוקומה.

 

J Glaucoma. 2022 Aug 2

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה