נוירולוגיה

צריכה יומית של שזיפים עשויה להגן על בריאות העצם בנשים לאחר-מנופאוזה (Am J Clin Nutr)

אישה בגיל המעבר

 בנשים לאחר-מנופאוזה, צריכה יומית של שזיפים מיובשים מנעה ירידה בצפיפות העצם בירך והגנה מפני שברי ירך, כך עולה מנתוני מחקר אקראי-מבוקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

 במסגרת המחקר חולקו באקראי 235 נשים (גיל ממוצע של 62.1 שנים) לצריכת שזיפים מיובשים בכמות של 50 גרם ביום למשך שנה אחת (79 נשים), צריכת שזיפים מיובשים בכמות של 100 גרם ביום למשך שנה אחת (78 נשים), או לקבוצת ביקורת (78 נשים) לה ניתנו תוספי סידן וויטמין D לפי הצורך בכדי לעמוד בצריכה היומית המומלצת.

 החוקרים בחנו את ההשפעות של ההתערבויות התזונתיות על צפיפות העצם וסמני עצם כל שישה חודשים.

 למרות ש-90.2% ו-87.1% מהנשים שאכלו 50 גרם ו-100 גרם שזיפים מיובשים, בהתאמה, הקפידו על ההתערבות, שיעורי הפרישה מהמחקר היו גבוהים יותר משמעותית באלו שחולקו לזרוע צריכת 100 גרם שזיפים (41%) לעומת שיעורי הפרישה מזרוע צריכת 50 גרם שזיפים (15%) וקבוצת הביקורת (10%).

 מהערכת מדידות צפיפות עצם בכלל ירך עלה כי בנשים שצרכו כל יום 50 גרם שזיפים (6 שזיפים) עלה כי צפיפות העצם נותרה יציבה לאחר 6 חודשים ולאחר 12 חודשים. עוד דווח על ירידה קטנה יותר משמעותית בצפיפות העצם מתחילת המחקר ועד לאחר 12 חודשים, בהשוואה לקבוצת הביקורת (0.27%- לעומת 1.1%-, בהתאמה, p=0.011).

 בקרב נשים שצרכו כל יום 100 גרם שזיפים מיובשים (12 שזיפים) לא תועדה תועלת דומה בבדיקת צפיפות העצם בכלל ירך כמו זו שתוארה עם צריכת 50 גרם שזיפים מיובשים. עם זאת, בנשים אלו תועד סיכון מופחת לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי, בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת (p=0.03).

 כאשר החוקרים ערכו השוואה בין כלל הנשים שצרכו שזיפים מיובשים ואלו בקבוצת הביקורת הם מצאו כי בקבוצת הביקורת תועדה ירידה גדולה יותר בצפיפות העצם בכלל ירך (0.25% לעומת 1.1%, p=0.007). בקבוצת הביקורת תועד סיכון גבוה יותר לשבר ירך לאחר שישה חודשים וסיכון גבוה יותר לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי לאחר 6 ו-12 חודשים, בהשוואה למצב בתחילת המחקר. מצד שני, בקרב משתתפות שצרכו שזיפים הסיכון לשבר ירך ולשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי נותר יציב לאורך 12 חודשים.

 למרות הממצאים מהם עולה כי צריכה יומית של שזיפים מיובשים עשויה לשמש כאפשרות לא-תרופתית לשימור צפיפות העצם, החוקרים כותבים כי היקף ההשפעה של השזיפים המיובשים על צפיפות העצם אינו דומה להיקף ההשפעה של טיפול תרופתי כנגד אוסטיאופורוזיס.

 ממצאי המחקר תומכים בשימוש בשזיפים מיובשים להגנה על הירך מפני אובדן עצם בנשים לאחר-מנופאוזה. הממצאים עשויים להיות חשובים במיוחד עבור נשים לאחר-מנופאוזה שאינן יכולות לקבל טיפול תרופתי למניעת אובדן עצם ונדרשות לגישות טיפול חליפי.

 

Am J Clin Nutr, July 11, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה