נוירוכירורגיה

הדרך למניעת נפילות בקרב מבוגרים (American Geriatrics Society)

במפגש המדעי של האגודה האמריקאית לגריאטריה (AGS) לשנת 2023 הוצגה תכנית חדשה למניעת נפילות בקרב מבוגרים

במפגש המדעי של האגודה האמריקאית לגריאטריה (AGS) לשנת 2023 הוצגה תכנית חדשה למניעת נפילות בקרב מבוגרים. במסגרת המפגש, הוצגה מטופלת בת 85, גברת ס’, לאחר ששהתה במוסד סיעודי לטובת החלמה משבר בירך שנגרם מאוסטאופורוזיס. במסגרת שהותה במוסד, הטיפול לא כלל רק בדיקה לצפיפות העצם ומתן מרשם לביספוספונט, אלא הוא כלל גם פיזיותרפיה, הסבר על החשיבות שבשמירה על ניידות, הערכה לגבי סיכון לנפילה עתידית ועוד. פרופ’ סוניה רוזן, מנהלת המרכז לרפואה גריאטרית במרכז הרפואי סידרס-סיני, לוס אנג’לס, הציגה את המקרה כחלק מדיון הפאנל על יישום ה-“Griatric 5Ms” למטופלים עם אוסטאופורוזיס.

כ-10 מיליון אמריקאים סובלים מאוסטאופורוזיס, ולעוד 44 מיליון יש צפיפות עצם נמוכה. כמו כן, אחת מכל שתי נשים ועד אחד מכל ארבעה גברים סובלים משבר בעצם כתוצאה מאוסטיאופורוזיס.

בהתאם לנתונים אלה, הרפואה הגריאטרית רואה ב-5Ms עקרונות ליבה שיש לתת עליהם את הדעת. עקרונות אלו כוללים ניידות, תרופות, תודעה, מורכבות המטופל ובחירת הטיפול המועדף עם הצבת יעדים לטיפול.

תוכניות רבות מציעות צוות רב תחומי במסגרת הרפואה הגריאטרית, כמו רכז טיפול ומאמן לבריאות העצם. רוזן ועמיתיה חקרו את ההשפעות של תוכניות מסוג זה ומצאו כי הן מפחיתות את הבדידות ואת הפחד מנפילה, שירד ב-75% בקרב המשתתפים.

בנושא הטיפול התרופתי עלה כי מטופלים רבים לא מכירים את תופעת הלוואי של התרופות אותן הם נוטלים, לדוגמה, תופעת הלוואי של ביספוספונט שעלולה לכלול פגיעה ברירית הוושט. סיכון זה פוחת כאשר המטופל נשאר לעמוד או לשבת זקוף במשך 30 דקות לאחר נטילת התרופה. כמו כן, חלק מהמטופלים חוששים מנטילת טיפול לאוסטאופורוזיס בעקבות מידע מוטעה שמקורו בדיווחים לא מדויקים. לפיכך, יש להסביר למטופלים את החומרה שבשבר אוסטאופורוטי ואת העלייה בשיעור התמותה שמגיעה בעקבות השבר. הסבר זה יתקבל ברצון אצל המטופל כאשר תהיה קבלת החלטות משותפת והבנה של הסיכונים והיתרונות של הטיפול.

ד”ר ג’ושוע ניזניק, מרכז להזדקנות ובריאות באוניברסיטת צפון קרוליינה בצ’פל היל, אמר כי המורכבות הרפואית של המטופל חייבת להילקח בחשבון בעת ​​קבלת החלטות טיפוליות. הוא הוסיף כי “יש להכיר את האדם כולו, המצבים הכרוניים המרובים שלו, המחלות המתקדמות שלו, כמו גם הצרכים הביו-פסיכו-סוציאליים, וכיצד ידע זה עשוי להשפיע על בחירת הטיפול המועדף וקבלת ההחלטות”.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה