נוירוכירורגיה

השפעת אבלציה באמצעות צנתר על התפקוד הקוגניטיבי בחולים עם פרפור פרוזדורים (JACC Clin Electrophysiol)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC Clinical Electrophysiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר אבלציה באמצעות צנתר תועדה הפרעה קוגניטיבית בשלב מוקדם לאחר ההתערבות, אם כי זו הייתה זמנית וחלפה לחלוטין בתוך שנה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעה בתפקוד קוגניטיבי זמן קצר דווחה לאחר אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים. עם זאת, לא ידוע אם ההפרעה הקוגניטיבית לאחר ההתערבות נותרת לאורך זמן. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים מלווה בפגיעה ממושכת בתפקוד הקוגניטיבי לאחר 12 חודשי מעקב.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 100 חולים עם פרפור פרוזדורים תסמיני, לאחר כישלון לפחות תרופה אחת לטיפול בהפרעת הקצב. המשתתפים חולקו באקראי להמשך טיפול תרופתי או אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים והיו במעקב לאורך 12 חודשים. שינויים בתפקוד הקוגניטיבי נבחנו באמצעות שישה מבחנים קוגניטיביים שהושלמו בתחילת המחקר ולאורך המעקב (3, 6 ו-12 חודשים).

מדגם המחקר כלל 96 משתתפים שהשלימו את המחקר (גיל ממוצע של 59 שנים, 32% נשים).

שיעורי הימצאות הפרעה חדשה בתפקוד הקוגניטיבי בקרב חולים לאחר אבלציה באמצעות צנתר, בהשוואה לזרוע הטיפול התרופתי עמדו על 14% לעומת 2% לאחר שלושה חודשים (p=0.03), 4% לעומת 2% לאחר שישה חודשים (p=NS) ועל 0% לעומת 2% לאחר שנה (p=NS).

מניתוח הנתונים עולה כי זמן האבלציה הינו מנבא בלתי-תלוי של הפרעה קוגניטיבית מוקדמת לאחר ההתערבות (p=0.03).

לאחר 12 חודשים, שיפור משמעותי במדדים קוגניטיביים תואר ב-14% מהחולים לאחר אבלציה, אך לא תועדו מקרים של שיפור קוגניטיבי בזרוע הטיפול התרופתי (p=0.007).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפרעה בתפקוד קוגניטיבי מופיעה בשכיחות גבוהה זמן קצר לאחר אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים. עם זאת, הפרעה קוגניטיבית זו הייתה זמנית וחלפה לחלוטין בתוך 12 חודשים.

JACC Clin Electrophysiol. 2023 Apr 10

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה