נוירוכירורגיה

טיפול ב-TNFi מביא להפוגה של axSpA בקרב מטופלים עם מחלת מעי דלקתית (המפגש השנתי של Spondyloarthritis Research and Treatment Network)

מחקר חדש הראה כי כמחצית מהמטופלים שסובלים מדלקת מפרקים ספונדילוארטרופתית אקסיאלית (axSpA) וממחלת מעי דלקתית (IBD) שטופלו במעכבי TNF במשך 12 חודשים נהנו מהפוגה קלינית

מחקר חדש הראה כי כמחצית (52%) מהמטופלים שסובלים מדלקת מפרקים ספונדילוארתרופתית אקסיאלית (axSpA) וממחלת מעי דלקתית (IBD) שטופלו במעכבי TNF (TNFi) במשך 12 חודשים נהנו מהפוגה קלינית. החוקר הראשי, ד”ר ראהול ס. דלאל, מומחה לגסטרואנטרולוגיה והפטולוגיה בבית החולים “Brigham and Women’s” בבוסטון, מצאו כי למטופלים שהיו עם IBD במשך פחות מ-5 שנים ונטלו מעכבי TNF מסוג Adalimumab (Humira ו-Biosimilars), הייתה סבירות גבוהה יותר להפוגה של axSpA לאחר שנה, עם מובהקות סטטיסטית. תוצאות המחקר הוצגו במפגש השנתי של רשת המחקר והטיפול בספונדילוארתריטיס (SPARTAN).

המחקר כלל 82 מבוגרים עם IBD ו-axSpA שהחלו טיפול ב-TNFi בין ינואר 2012 לאוקטובר 2021. התוצא העיקרי היה הפוגה קלינית של axSpA, שהוגדרה כהיעדר או שליטה טובה בכאב ו/או בנוקשות הקשורים ל-axSpA לאחר שנה מתחילת הטיפול. התוצא המשני היה הפוגה קלינית של IBD, שהוגדרה לפי סולם Simple Clinical Colitis Activity Index עם ערך השווה ל-2 או נמוך מכך, או לפי חוסר צורך בנטילת גלוקוקורטיקואידים במשך 30 יום.

ד”ר, ז’אן ליאו, מומחית לדלקת מפרקים ניוונית מאוניברסיטת בוסטון, שלא השתתפה במחקר, ציינה כי התוצאות הציגו קשרים חד-משתנים בין גורמים קליניים לבין הפוגה קלינית ב-axSpA, אך ללא ניתוחים רב-משתנים. כמו כן, לדבריה, המחקר היה בעל מדגם קטן שאינו מאפשר ניתוח נתונים נוסף. ד”ר דלאל אמר כי במחקר עתידי יהיה חשוב לבחון את התגובה לתרופות נוספות, כגון מעכבי Janus kinase (JAKi).

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה