תזונה

שכיחות גבוהה של נוירופתיה היקפית בחולים עם גסטרופרזיס (BMC Gastroenterol)

בקרב חולים עם תסמינים של גסטרופרזיס – כולל אלו בהם ההפרעה נובעת מסוכרת ואלו בהם הגורם לפגיעה התפקודית אינו ידוע – שכיחות מוגברת של נוירופתיה היקפית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Gastroenterology.

החוקרים מדווחים עוד כי בפרט בחולים עם גסטרופרזיס אידיופטי, נוירופתיה היקפית לוותה בתסמינים חמורים יותר של גסטרופרזיס, בהשוואה לחולים עם גסטרופרזיס ללא נוירופתיה היקפית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין גסטרופרזיס על-רקע סוכרת ובין נוירופתיה היקפית, רטינופתיה ונפרופתיה. הם ביקשו לבחון אם בצורות אחרות של גסטרופרזיס יש עדות לנוירופתיה היקפית והשלימו את המחקר בכדי לקבוע את שכיחות נוירופתיה היקפית בחולים עם גסטרופרזיס אידיופטית ולהשוות את מאפייני החולים הללו אל מול מאפייני חולים עם גסטרופרזיס משנית לגורמים אחרים.

אבחנה של נוירופתיה היקפית התבססה על מדד NTSS-6 (Neuropathy Total Symptom Score-6) של מעל 6 נקודות ומדד GCSI (Gastroparesis Cardinal Symptom Index) שימש להערכת תסמיני גסטרופרזיס, עם דירוג חומרת התסמינים בין 0 (ללא תסמינים) ועד 5 (תסמינים חמורים מאוד).

מחקר החתך כלל 250 חולים עם תסמיני גסטרופרזיס. על-פי הערכת NTSS-6, נוירופתיה היקפית תועדה ב-70 חולים (28%), כולל 22 מבין 148 חולים (15%) עם גסטרופרזיס אידיופטית, 33 מבין 61 חולים (54%) חולים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2 ו-11 מבין 32 (34%) מהחולים עם גסטרופרזיס לאחר-ניתוח (p<0.01).

התסמינים היו חמורים יותר בחולים עם גסטרופרזיס אידיופטי ונוירופתיה היקפית, בהשוואה לחולים ללא נוירופתיה היקפית וכללו נפיחות (4.05 לעומת 2.99, p<0.01), נפיחות בטנית (3.86 לעומת 2.45, p<0.01) וכאבי בטן עליונה (3.64 לעומת 2.71, P=0.03).

בחולים עם גסטרופרזיס משנית לסוכרת או גסטרופרזיס לאחר-ניתוח ועם נוירופתיה היקפית לא תועדו תסמינים גסטרואינטסטינאליים כה חמורים כמו חולים עם גסטרופרזיס אידיופטי ונוירופתיה היקפית.

מבין 166 חולים שעברו מיפוי התרוקנות קיבה, נוירופתיה היקפית תועדה ב-32% מהחולים עם התרוקנות קיבה איטית ו-23% מהחולים עם התרוקנות קיבה תקינה (p=0.049). מבין 15% החולים עם גסטרופרזיס אידיופטית ונוירופתיה היקפית, נוירופתיה היקפית זוהתה ב-16% מאלו עם עיכוב בהתרוקנות קיבה או התרוקנות קיבה תקינה, בעוד שב-54% החולים עם גסטרופרזיס משנית לסוכרת ונוירופתיה היקפית, נוירופתיה היקפית זוהתה ב-6% מאלו עם עיכוב התרוקנות קיבה וב-40% מאלו עם התרוקנות קיבה איטית. מבין 34% החולים עם תסמיני גסטרופרזיס ללא-סוכרת וללא-ניתוח ועם עדות לנוירופתיה היקפית, נוירופתיה היקפית תועדה ב-25% מהחולים עם עיכוב התרוקנות קיבה וב-40% מאלו עם התרוקנות קיבה תקינה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נוירופתיה היקפית מופיעה בשכיחות גבוהה בקרב חולים עם גסטרופרזיס משנית לסוכרת או גסטרופרזיס אידיופטית.

 

BMC Gastroenterol. 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה