עיניים

בדיקת המיקרוסירקולציה ברשתית ובדמית במחלת בכצ’ט/ פרופ’ מרדכי רוזנר

בכצ'ט

מחלת בכצ’ט הינה הפרעה כרונית, אוטואינפלמטורית רב מערכתית, שפוגעת בעור, מוקוזות, עיניים, מפרקים, ריאות, מערכת העיכול, מערכת המין ומערכת העצבים המרכזית. הפתולוגיה העיקרית במחלת בכצ’ט היא וסקוליטיס נמקי שיכול לפגוע בכלי דם בכל גודל. השכיחות היא 60-80%, המעורבות העינית היא לרוב דו-צדדית ולא סימטרית, וקורית תוך 5 שנים בממוצע מהתחלת המחלה. התבנית הקלסית של מעורבות עינית היא בעלת התחלה חריפה עם הפסקות וחזרות, של פנאובאיטיס ווסקוליטיס רטינלי. ממצאים נוספים בעיניים כוללים משקעים לא גרנולומטוטיים בקרניות, היפופיון מובילי, הדוקים אחוריים, ויטריטיס, רטיניטיס, וסקוליטיס, בצקת דיסקה, אטרופיה של עצב הראייה, נאווסקולריזציה של הדיסקה או הרשתית וכורואידיטיס.

הכורואיד הוא השכבה הוסקולרית של העין ומכיל 85% מכל זרימת הדם לעין. הוא מספק דם לחלקים הפרה-למינרי, למינרי, והרטרו-למינרי של ראש עצב הראייה, ולשליש החיצוני של הרשתית. מצבים שגורמים להפרעה לסירקולציה הכורואידלית יתרמו להתפתחות הפרעות בעין. שינויים בעובי הכורואיד אותרו במקרים עם מחלת בכצ’ט ללא מחלה קלינית בעין. הדמיה של OCT angiography גילתה פגיעה בפרפוזיה והפחתה בצפיפות כלי הדם בפלקסוס הקפילרי של הרשתית ובכוריוכפילריס של חולים עם מחלת בכצ’ט ללא מחלה קלינית בעין. אינדקס הווסקולריות של הכורואיד Choroidal vascularity index (CVI) הינו סמן חדש, לא חודרני, של הכורואיד. אזור הכורואיד ניתן לחלוקה לאזורים הסטרומלי והלומינלי luminal area (LA) )שמתייחס לאסור הוסקולרי של הכורואיד), באמצעות מכשיר בחינת תמונה שמפענח לפרטים את המצב הוסקולרי. קיים כעת מחקר מקיף על אינדקס הווסקולריות של הכורואיד ותפקידו במחלות רשתית וכורואיד, אולם לא ב- CNV מקולרי ופריפפילרי.

מטרת המחקר הנוכחי היה לבדוק אם יש שינויים בוסקולריזציה של הרשתית והכורואיד במהלך מחלת בכצ’ט ללא מחלה קלינית בעין, ולהשוות את התוצאות עם אלה שיתקבלו בקבוצת ביקורת. החוקרים היו מטורקיה. במחקר נכללו 38 חולים עם מחלת בכצ’ט ללא מחלה קלינית בעין ו-35 משתתפים בריאים. האזור המקולרי נבדק עם OCT – אנגיוגרפיה. הדמיות OCT של המקולה ושל ראש עצב הראייה והאזור הפריפפילרי נבדקו בעזרת תוכנת עיבוד תמונה ImageJ. נבחנו האזור הלומינלי, הסטרומלי, אזור הכורואיד כולו ועובי הכורואיד. אינדקס הווסקולריות של הכורואיד חושב כיחס בין האזור הלומינלי לכל אזור הכורואיד.

נמצא שצפיפות כלי הדם של הפלקסוסים הקפילריים השטחיים והעמוקים במקולה היו דומים בשתי הקבוצות של חולים עם מחלת בכצ’ט ללא מחלה קלינית בעין ובמשתתפים בריאים. לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות מבחינת ערכי עובי הכורואיד ושטח כל הכורואיד, במקולה ובכל הסקטורים הפריפפילריים. אולם, במקולה ובסקטורים הפריפפילריים הטמפורלי, נזלי ותחתון נמצאו ערכים נמוכים באופן משמעותי של אינדקס הווסקולריות של הכורואיד בקבוצת החולים, בהשוואה לקבוצת הביקורת הבריאה.

המסקנה הייתה שלא נמצא חסר במיקרוסיקולציה של הרשתית בחולי בכצ’ט ללא מחלה קלינית בעין. אינדקס הווסקולריות של הכורואיד עשוי להיות סמן חזק יותר מאשר עובי הכורואיד כדי לציין פרפוזיה של הכורואיד. ערך מופחת של אינדקס וסקולריות של הכורואיד עשוי להצביע על מעורבות תת-קלינית של העין ואיסכמיה של הכורואיד בחולים אלה.

Mert Simsek M, Mustafa Aksoy M, Ulucakoy RK

Evaluation of retinal and choroidal microcirculation in Behçet’s disease

Eye 2022;36:1494–1499

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה