אורתופדיה-פיזיותרפיה

מחלת עורקים היקפית בגפה תחתונה מנבאת את הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים לאחר-מנופאוזה (Eur J Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מחלת עורקים היקפית הינה סמן משמעותי למחלות לב וכלי דם בנשים לאחר-מנופאוזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כלי דם היקפית של גפה תחתונה הינה מחלה טרשתית נפוצה בקשישים אך המודעות למחלה נמוכה, בפרט בנשים. כעת הם השלימו מחקר רטרוספקטיבי, אשר התמקד בנשים לאחר-מנופאוזה שהופנו לבדיקת מחלת עורקים היקפית, אשר הוגדרה כמדד ABI (Ankle Brachial Index) של עד 0.9 או 1.4 ומעלה, או היסטוריה של רה-וסקולריזציה של עורקי גפה תחתונה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את פרופיל הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים לאחר-מנופאוזה עם וללא מחלת עורקים היקפית ולבחון את החשיבות של מחלת עורקים היקפית ושישה גורמי סיכון קלאסיים, כולל גיל, עישון פעיל, יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, אי-ספיקת כליות כרונית חמורה וסוכרת, בחיזוי מחלה קרדיווסקולארית, אשר כללה מחלת עורקים כלילית ו/או מחלה צרברווסקולארית.

מדגם המחקר כלל 850 חולים, מהם 39.4% עם מחלת עורקים היקפית. בהשוואה לנשים ללא מחלת עורקים היקפית, אלו עם מחלת עורקים היקפית היו מבוגרות יותר (75.2 לעומת 66 שנים, בהתאמה; p<0.001), עם שיעורים גבוהים יותר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. היסטוריה אישית של מחלות לב וכלי דם דווחהב-18.8% מהנשים עם מחלת עורקים היקפית וב-6.1% מאלו ללא מחלת עורקים היקפית (p<0.001).

מניתוח סטטיסטי עלה כי אבחנה של מחלת עורקים היקפית לוותה בסיכון גבוה כפליים (יחס סיכויים של 2.15, רווח בר-סמך 95% של 1.33-3.47) למחלות לב וכלי דם, כמו גם אבחנה של יתר לחץ דם (יחס סיכויים של 2.20, רווח בר-סמך 95% של 1.24-3.88).

החוקרים כותבים כי במידה וממצאים אלו יאושרו במחקרים נוספים באוכלוסייה הכללית, אזי בדיקת סקר למחלת כלי דם היקפית באמצעות חישוב מדד ABI עשויה לשמש ככלי להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים לאחר-מנופאוזה.

. Eur J Intern Med. 2022 Feb 5

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה