אורתופדיה-פיזיותרפיה

תוספי ויטמין D אינם מפחיתים את הסיכון לשברים במבוגרים בריאים (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי נטילת תוספי ויטמין D3 אינה מלווה בסיכון מופחת לשברים בקרב מבוגרים בריאים בגיל העמידה או בגיל מבוגר יותר.

החוקרים השלימו מחקר נלווה למחקר VITAL, מחקר אקראי ומבוקר שנועד לקבוע אם תוספי ויטמין D3 עשויים להפחית את הסיכון לממאירות ומחלות לב וכלי דם בגברים בגילאי 50 שנים ומעלה ובנשים בגילאי 55 שנים ומעלה. במחקר זה הם עקבו אחר 25,871 משתתפים ממחקר VITAL (גיל ממוצע של 67.1 שנים; 50.6% נשים) לאורך חציון של 5.3 שנים במטרה לקבוע אם תוספי ויטמין D הפחיתו את הסיכון לשברים לעומת פלסבו.

החוקרים מדווחים על 1,991 שברים מאושרים שתועדו ב-1,551 משתתפים.

מניתוח הנתונים עלה כי לא היו הבדלים בסיכון להיארעות כלל שברים, שברים לא-חולייתיים או שברי ירך בין קבוצת הטיפול בוויטמין D ובין זרוע הפלסבו. גיל, מין, מוצא, מדד מסת הגוף, שימוש אישי בתוספי ויטמין D או סידן ורמות ויטמין D התחלתיות לא השפיעו על הקשרים הללו. תוספי ויטמין D גם לא השפיעו על הסיכון לשברים בקרב אלו שקיבלו טיפול בתרופות כנגד אוסטיאופורוזיס או במבוגרים עם היסטוריה של שבר שברירי.

בניתוח משני שלא כלל שברי בוהן, אצבע, גולגולת, שבר פתולוגי או סביב משתל, עדיין לא תועדו הבדלים בסיכון לשברים בין קבוצת הטיפול בוויטמין D וקבוצת הפלסבו. לא תועדו הבדלים בסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים מג’וריים, שברי אגן או שברי אמה.

מהממצאים עולה כי לא היה קשר בין תוספי ויטמין D ובין סיכון מופחת לשברים, אך תועדה תועלת קלה במחקר VITAL על צפיפות העצם בעמוד שדרה ובכלל ירך בקרב מבוגרים עם רמות ויטמין D התחלתיות נמוכות מהחציון.

ישנם מספר מחקרים הנערכים בימים אלו ומתמקדים בשאלה אם רמות ויטמין D חופשי או שונות גנטית בספיגת וויטמין D, מטבוליזם או תפקוד הקולטן יספקו מידע חשוב אודות המטופלים בהם תתכן תועלת לתוספי ויטמין D.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בשימוש בתוספי ויטמין D למניעת שברים במבוגרים בריאים בארצות הברית. הם מציינים כי ממצאים אלו אינם תקפים לקשישים במרכזים סיעודיים או לאלו עם חסר חמור של ויטמין D, מסת עצם נמוכה או אוסטיאופורוזיס.

 

N Engl J Med, July 2022

 

לידיעה ב-Healio

2 תגובות
  1. צופיה איש שלום
    צופיה איש שלום אומר:

    שלום,
    חשוב לקרוא נכון מחקר זה. במחקר נתנו 2000 יב”ל ויטמין D לאנשים עם רמה תקינה של ויטמין D – של 20 נ”ג/מל. מדובר באנשים שלא נבחרו לפי אבחנה של אוסטיאופורוזיס, או שבר או חסר ויטמין D. חשוב לציין שלפי מחקר שנערך בעבר במרכז רפואי רמב”ם ולפני כן במרכז רפואי איכילוב על ידי פרופ’ יוסי ויסמן ז”ל. למחצית מהמטופלים שחוו שבר צוואר הירך היה חסר קיצוני בויטמין D. מסקנה יחידה ממחקר VITAL ,שלא “כל המרבה בנטילת ויטמין D הרי זה משובח” . יכול להגרם נזק גדול מקריאה שגויה של הממצאים או מהופעה מזיקה של הדיאטנית מאיה רוזמן בחדשות. חשוב לזכור שמחקר VITAL אונו נועד לבדיקת גישה נכונה לטיפול בחסר קיצוני בויטמין D בחולי אוסטיאופורוזיס או אוסטיאומלציה.
    בברכה,
    פרופ’ צופיה איש-שלום

    • שרגא שני
      שרגא שני אומר:

      מזדהה לחלוטין עם דבריה של פרופ’ צופיה איש שלום. חבל מאד שתוצאות המחקר קבלו תהודה בלתי מוצדקת על ידי תזונאיות שכבודן במקומו מונח, אך אינן מומחיות בתחום של ויטמין D . המסקנה שכאילו תוספת של ויטמין D אינה מועילה ואפילו מזיקה, מוטעית לגמרי. כאמור, המחקר נערך על אוכלוסיה בוגרת שאינה כוללת קשישים וצעירים והיא פחות או יותר ללא מחסור בויטמין D, כך שכל מסקנה כוללת אינה נכונה ואף מסוכנת. ברצוני להעמיד דברים על דיוקם. כל מי שעוסק בתחום של ויטמין D יודע שויטמין D עצמו הינו חומר בלתי פעיל. הוא הופך להיות פעיל לאחר שנויים מיטבוליים שהוא עובר בכבד ובכליה. רק לאחר השנוי בכליה ויצירת המיטבוליט הפעיל 1,25 -דיהידרוכסי ויטמין D הוא הופך להיות פעיל. שנוי זה נעשה תוך בקרה הדוקה ורק בתנאים של ירידה ברמת הסידן בדם, ישנה היצירה של מיטבוליט פעיל זה, ומתבטאות הפעילויות הספצפיות של ויטמין D, כולל הגברת ספיגת הסידן במעי. במצב תקין של רמת ויטמין D ישנה ספיגה תקינה של סידן, וישנה רמה תקינה של סידן בדם. במצב זה היצירה של המיטבוליט הפעיל של ויטמין D מוגבלת ולכן כל תוספת של ויטמין D לא תגביר את יצירתו ואת הפעילות של ויטמין D . מכאן שניתן היה מראש לצפות לתוצאות המחקר הנוכחי ואין בכך משום הפתעה, וודאי לא סנסציה שמועלית בטלביזיה. הסכנה בפרסום המוטעה והמטעה הזה היא שגם אנשים עם חסר בויטמין D , או קשישים, או אנשים שאינם נחשפים לשמש, או ילדים שנמצאים בגדילה, או נשים בהריון, או חולי אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם אחרות. ימנעו מלקיחת תוספת רצויה של ויטמין D, יתר על כן, גם במצב תקין של ויטמין D רצוי לקחת תוספת מסוימת של ויטמין D, ביחוד בגיל המבוגר על מנת לשמור על רמתו התקינה בגופנו.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה