כאב

APOS THERAPY – לטיפול בכאב גב לא ספציפי. הרצאתו של שביט אנוש בכנס האגודה הישראלית לכאב.

בהרצאה זו, שהוצגה בנובמבר האחרון, במסגרת הכנס השנתי של האגודה לכאב (לסיקור הרצאות נבחרות מהכנס השנתי, לצוות רפואי בלבדנא להקליק כאן)מציג שביט אנוש, מנהל היחידה לטיפול בכאבי גב במרכז אפוס, את הגישה הטיפולית.

שביט מצביע על כך שקיים קשר בין כאבי גב לא ספציפיים לפעילות שרירית לא תקינה. פעילות לא תקינה זו נמצאה לא רק בשרירים המייצבים, כפי שמקובל לחשוב, אלא בקבוצות שרירים רבות.

עוד הוכח כי כאבי גב משנים את אופן ההליכה. באנשים עם כאבי גב מופעלים השרירים זוקפי הגו באופן לא תקין. כמו כן נמצא שמהירות ההליכה נמוכה יותר, הצעדים קטנים יותר וקיימת חוסר סימטריה בין שתי הרגליים המתבטאת הן באורך צעד שונה והן בנשיאת משקל לא שווה בין שתי הרגלים. תופעות אלו הן תוצאה של תגובה אוטומטית של הגוף בניסיון להגן על עמוד השדרה בזמן ההליכה ולהימנע מכאב.

התוצאה היא שטווח התנועה הנורמלי של עמוד השדרה הולך ופוחת ומאמץ השרירים למנוע תנועה בעמוד השדרה גורם להתעייפות, לעומס על מבנים בגב ולהגברת הכאב.

הגישה ב APOS THERAPY היא להפחית את העומס ולהטמיע עבודת שרירים נכונה ומסונכרנת שתתבטא בהפחתת הכאב ושיפור תבניות ההליכה. כדי להטמיע תבניות נכונות יותר מתבצעים שני תהליכים במקביל. האחד הבאת המטופל למנח הנכון לו בו מופחתים העומסים הפועלים על הגב והכאב פוחת. השני – תרגול פונקציונאלי בעל חזרתיות רבה המשפר את השליטה העצבית- שרירית. שתי פעולות אלו מושגות באמצעות טכנולוגיה ייחודית של אפוס המאפשרת:

שינוי מותאם אישית של נקודות הדריכה באופן שיפחית עומס וכאב.

תרגול פונקציונאלי המתבצע תוך כדי הליכה על יחידות קמורות כשדרגת הקמירות הקושי והגמישות מותאמות אישית לכל מטופל.

שביט מציג מחקר שפורסם ב-SPINE שמטרתו הייתה לבדוק השפעת הטיפול על 19 מטופלים עם כאבי גב לא ספציפיים.  לאחר שלושה חודשים בטיפול אפוס חל שיפור במהירות ההליכה, אורך הצעד בשתי הרגליים גדל וכן נשיאת המשקל בין שתי הרגליים הפכה להיות סימטרית.

המשמעות, ככל הנראה, היא שבעקבות הטיפול חלה הפחתה באותם מנגנוני שריר המנסים להגן על עמוד השדרה וכתוצאה מכך הושג שיפור בשליטה העצבית-שרירית. ייתכן כי הפחתת מנגנוני ההגנה התאפשרה בעקבות ירידה בעוצמת הכאב.

בנוסף הציג שביט נתונים פנימיים המראים שבסובלים  מכאב גב לא ספציפי חלה ירידה מובהקת ברמת הכאב, לאחר שישה שבועות של טיפול אפוס.

לצפייה והאזנה בתקציר ההרצאה (1:47 דקות) – נא להקליק כאן

לצפייה והאזנה בהרצאה המלאה (17 דקות) – נא להקליק כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה