אנדוקרינולוגיה ילדים

סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר התחלת טיפול במעכבי בקרה חיסונית (Circulation)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Circulation עולה שיעור מוגבר של אירועים קרדיווסקולאריים לאחר התחלת טיפול במעכבי בקרה חיסונית, ככל הנראה בתיווך התקדמות מואצת של טרשת עורקים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם טיפול במעכבי בקרה חיסונית מלווה בהאצת טרשת עורקים ובסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים. לצורך כך, הם בחנו את הקשר בין התחלת טיפול במעכבי בקרה חיסונית ובין אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים ב-2,842 חולים ומספר דומה של ביקורות, שתאמו בגיל, היסטוריה קרדיווסקולארית וסוג ממאירות. בנוסף, הם השלימו גם ניתוח נוסף שבחן את הסיכון הקרדיווסקולארי במהלך “תקופה בסיכון”, אשר הוגדרה כתקופה של שנתיים לאחר הטיפול, ו”תקופת ביקורת”, שהוגדרה כשנתיים שקדמו לטיפול במעכבי בקרה חיסונית.

התוצא העיקרי היה משלב של אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים, כולל אוטם לבבי, רה-וסקולריזציה כלילית ואירוע מוחי איסכמי. בנוסף, בתת-מחקר שכלל 40 חולים בחנו החוקרים את התקדמות נגע טרשתי בהשוואת המצב לפני ואחרי התחלת טיפול במעכבי בקרה חיסונית.

במדגם המותאם זיהו החוקרים סיכון גבוה פי 3 לאירועים קרדיווסקולאריים לאחר התחלת טיפול במעכבי בקרה חיסונית (יחס סיכון של 3.3, רווח בר-סמך 95% של 2.0-5.5; p<0.001). עוד תועדה עליה דומה בכל אחד מהמרכיבים הפרטניים של התוצא העיקרי.עוד מדווחים החוקרים על עליה באירועים קרדיווסקולאריים מ-1.37 ל-6.55 מקרים ל-100 שנות-אדם לאחר שנתיים (יחס סיכון מתוקן של 4.8, p<0.001).

מהמחקר ההדמייתי עלה כי קצב ההתקדמות של נפח נגע טרשתי עורקי היה גבוה יותר מפי שלוש עם טיפול במעכבי בקרה חיסונית (מ-2.1% בשנה לפני הטיפול ל-6.7% בשנה לאחר הטיפול). קשר זה בין טיפול במעכבי בקרה חיסונית ובין התקדמות נגע טרשתי נחלש עם טיפול נלווה בסטטינים או קורטיקוסטרואידים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לאזן היטב גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ולתת את הדעת לסיכון למחלות לב וכלי דם לפני, במהלך ולאחר טיפול במעכבי בקרה חיסונית.

Circulation 2 Oct, 2020

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה