אנדוקרינולוגיה ילדים

היענות גבוהה לטיפול תרופתי בקרב מתבגרים עם ADHD עשויה לשפר תוצאות מבחנים קוגניטיביים (Journal of Psychiatric Research)

בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD, או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), אוטיזם והפרעות נוירו-התפתחותיות אחרות, הקפדה על טיפול תרופתי ל-ADHD למשך שנה אחת לוותה בשיפור הציונים במבחנים קוגניטיביים ובתסמיני ADHD, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב עת Journal of Psychiatric Research.

מדגם המחקר כלל 87 משתתפים (61 בנים), בגילאי 6-18 שנים (גיל ממוצע של 11.54 שנים) עם אבחנה של ADHD. מחלות רקע נפוצות כללו הפרעות מהספקטרום של אוטיזם (25 מתבגרים) והפרעות תת-קליניות מהספקטרום של אוטיזם (21 מתבגרים), כאשר אבחנות פחות נפוצות כללו הפרעת התנגדות, דיסלקציה/הפרעת שפה, או תפקוד אינטלקטואלי גבולי.

החוקרים בחנו את התסמינים באמצעות מדד ADHD Rating Scale- IV (ADAH-RS) בתחילת המחקר ולאחר 12 חודשים; המשתתפים השלימו את מבחני וקסלר להערכת התפקוד הקוגניטיבי באותן נקודות זמן.

מדד ADHD-RS הממוצע ירד מ-34.6 נקודות בתחילת המחקר ל-18.34 נקודות לאחר 12 חודשים וב-41 משתתפים (47%) תועדה התנרמלות תסמיני ADHD בעת המעקב (מדד ADHD-RS של עד 18 נקודות). בקרב חולי ADHD עם הפרעת קשב תועדו שיעורי התנרמלות תסמינים הגבוהים ביותר (76%), בעוד שרק ב-38% מאלו עם הפרעת קשב והיפראקטיביות תועדה התנרמלות תסמינים.

ציוני וקסלר השתפרו משמעותית בכלל המשתתפים, עם עדות לקורלציה משמעותית עם כל התחומים למעט מהירות עיבוד. החוקרים מציינים כי ייתכן והגורם לכך הוא הבדלים במדד זה בין מהדורות שונות של מבחני וקסלר.

ליקוי שפה/דיסלקציה היה הגורם המנבא המשמעותי היחיד לשיפור ציוני וקסלר; בקרב משתתפים עם הפרעה זו תועדה עליה גדולה יותר בציוני וקסלר (ממוצע, 11.21 נקודות), בהשוואה לאלו ללא הפרעה זו (ממוצע, 4.23 נקודות). באלו עם דיסלקציה/ליקוי שפתי תועדו גם ציונים גבוהים יותר במבחני וקסלר בתחילת המחקר.

החוקרים כותבים כי ייתכן והפרעת הקשב פוגעת במיוחד בציונים להערכת התפקוד הקוגניטיבי בילדים עם דיסלקציה/ליקוי שפתי, אשר אחרת היו יכולים לקבל ציונים טובים יותר במבחנים להערכת אינטליגנציה.

יש מקום להשלים מחקרים נוספים במטרה לעקוב אחר התפקוד ואיכות החיים של המשתתפים בטווח הארוך, במטרה ללמוד טוב יותר על ההשפעה על התפקוד היומיומי ולספק לרופאים ולמטופלים עדויות נוספות אודות תוצאות הטיפול.

Journal of Psychiatric Research 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה