אנדוקרינולוגיה ילדים

ההשפעה של סוכרת על הסיכון לאשפוזים או תמותה זמן קצר לאחר החלמה מזיהום בנגיף הקורונה (Diabetes Res Clin Pract)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Research and Clinical Practice מדווחים חוקרים מאיטליה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לאחר החלמה מזיהום בנגיף הקורונה, ללא תלות בסוכרת, שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר שישה חודשים היו גבוהים כפליים, בעוד שהסיכון לאשפוז עקב אירוע קרדיווסקולארי נותר ללא שינוי. אבחנה של סוכרת, ללא תלות באבחנה קודמת של COVID-19, לווה בסיכון גבוה יותר לאשפוז ראשון עקב מחלות לב וכלי דם לאחר שישה חודשים, ללא יסכון מוגבר לתמותה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של סוכרת ו-COVID-19 על הסיכון לתמותה מכל-סיבה ואשפוז ראשון בשל אירוע קרדיווסקולארי: אוטם לבבי או אירוע מוחי, בתוך שישה חודשים מבדיקה חיובית והחלמה מזיהום קורונה.

מדגם המחקר כלל את תושבי טוסקנה באיטליה שהיו בגילאי 45-94 שנים, ללא אשפוז קודם בשל מחלות לב וכלי דם, אשר נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה עד תחילת מרץ בשנת 2020 והחלימו לאחר מכן. החוקרים השוו בין חולים אלו ובין ביקורות תואמות ללא זיהום, להערכת יחס שיעורי היארעות תמותה מכל-סיבה או אשפוז ראשון בשל אירוע קרדיווסקולארי במהלך שישה חודשי מעקב.

החוקרים מדווחים כי 46,152 חולים, מהם 4,597 חולים עם סוכרת, נמצאו חיוביים לנגיף והחלימו. חולים אלו נבחנו אל מול ביקורות תואמות בגיל, מין ואבחנה של סוכרת, אשר לא נדבקו בנגיף הקורונה. מהנתונים עולה כי בקרב אלו עם היסטוריה של COVID-19 נרשמה עליה של 92% בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס שיעורי היארעות של 1.92, רווח בר-סמך 95% של 1.63-2.25), בעוד שסוכרת לוותה בסיכון מוגבר לאשפוז ראשון בשל מחלות לב וכלי דם (יחס שיעורי היארעות של 2.24, רווח בר-סמך 95% של 2.18-4.25).

בקרב נשים ובקרב מטופלים בסטטינים הסיכון לתמותה היה נמוך יותר משמעותית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי לאחר החלמה מ-COVID-19, הסיכון לתמותה בתוך שישה חודשים גבוה כפליים, ללא תלות באבחנה של סוכרת. אבחנה של סוכרת לוותה בסיכון מוגבר לאשפוז ראשון בשל מחלות לב וכלי דם. עוד עולה מהנתונים כי בקרב נשים ובקרב מטופלים בסטטינים הסיכון היה קטן יותר.

Diabetes Res Clin Pract. 2022 Apr 13

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה