אנדוקרינולוגיה ילדים

קנבידיול מפחית חומרת חרדה במתבגרים ומבוגרים צעירים (Journal of Clinical Psychiatry)

מתן קנבידיול פומי הפחית חומרת חרדה במתבגרים ומבוגרים צעירים עם הפרעות חרדה עמידות לטיפול תרופתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות חרדה הן בין ההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בצעירים ברחבי העולם. קנבידיול (CBD) זכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות עקב ההשפעות הגופניות והפסיכיאטריות של התכשיר.

החוקרים ביקשו לבחון את הבטיחות והיעילות של קנבידיול לטיפול בהפרעות חרדה בצעירים אשר לא הגיבו בעבר לטיפול סטנדרטי. המחקר בתווית-פתוחה נערך בין מאי 2018 ועד יוני 2019 וכלל 31 משתתפים מרחבי אוסטרליה, בגילאי 12-25 שנים, עם אבחנה של הפרעות חרדה וללא תגובה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי ו/או טיפול תרופתי בנוגדי-דיכאון.

לכל המשתתפים ניתנו קפסולות קנבידיול כתוספת לטיפול הקיים, תחילה במינון של 200 מ”ג ביום עם העלאת המינון ל-800 מ”ג ביום ולאחר מכן גמילה הדרגתית לאורך שבוע.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיפור בחומרת חרדה, כפי שנקבע לפי מדד OASIS (Overall Anxiety Severity and Impairment Scale), לאחר 12 שבועות. תוצאים משניים כללו תסמיני דיכאון נלווים, מדד CGI (Clinical Global Impression), כמו גם העדר הפרעות חרדה לפי שישה מדדים נוספים.

מהנתונים עולה כי מדדי OASIS ירדו בממוצע מ-10.8 בתחילת המחקר ל-6.3 לאחר 12 שבועות, מקביל לירידה של 42.6%. מהערכת מדדי CGI עלה כי ב-26 מבין 30 המשתתפים חל שיפור בעוד שב-16 מבין 30 משתתפים חל שיפור משמעותי לאחר 12 שבועות. תסמיני דיכאון והתפקוד של החולים השתפרו משמעותית, כאשר עד לתום הטיפול, מספר המשתתפים שדירגו את מחלתם כחמורה או חמורה מאוד ירד מ-17 חולים ל-5 חולים.

אירועים חריגים תועדו ב-25 מבין 31 משתתפים (80.6%) וכללו עייפות, מצב רוח ירוד וגלי חום או צמרמוורת. לא תועדו אירועים חריגים חמורים ו/או לא-צפויים.

ממצאי המחקר תומכים בהמשך בחינת השימוש בקנבידיול בשילוב עם טיפול סטנדרטי להקלה על הפרעות חרדה בצעירים.

 

Journal of Clinical Psychiatry, 2022

 

לידיעה ב-Healio

2 תגובות
  1. אנטולי קריינין
    אנטולי קריינין אומר:

    1. אוכלוסיית המחקר בני 12 עד 25
    2. סה״כ 31 אנשים
    3.עמידים ל״טיפול סטנדרטי״ – CBT או (!!!) נוגדי דיכאון או גם וגם(!!!???) וכול זה אצל 31 נבדקים בלבד ועוד מקבוצות הגיל 12-25 .
    פשות בושה לפרסם ״מחקר״ כזה ועוד לגזור זמנם של קוראים.
    לא ייאמן

  2. מערכת האתר
    מערכת האתר אומר:

    המחקר פורסם בעיתון רציני ומכובד והממצאים קטין מעניינים ובעלי חשיבות ועל-כן מערכת אי-מד סבורה שהיה מקום לדווח על המחקר על אף המגבלות שלו כלי שצויינו כאן

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה