אנדוקרינולוגיה ילדים

אימהות מעבירות בתורשה לבנותיהן את הסיכון להשמנה  (J Clin Endocrinol Metab)

בקרב ילדות בגילאי 4-9 שנים לאימהות עם עודף שומן תועד סיכון מוגבר למסת שומן גבוהה ומדד מסת גוף גבוה, קשר אשר לא תואר בין אימהות ובנים, או בין אבות ובנות או בנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Endocrinology and Metabolism.

בקרב ילדים עם עודף-משקל או השמנת-יתר סיכון מוגבר למשקל עודף בבגרות ועליה בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ואוסטיאוארתריטיס. מחקרים קודמים הראו כי בילדים עם עודף-משקל או השמנת-יתר סיכון גבוה יותר לאימהות עם עודף שומן.  עם זאת, מרבית המחקרים הקודמים בחנו את מדד מסת הגוף בלבד ולא השלימו הערכה של מסת שומן וכן ההשפעה של השמנה אבהית על הצאצא אינה ידועה.

כעת בחנו החוקרים את הנתונים אודות תת-קבוצה של משתתפים בסקר Southampton Women’s Delivery שכלל 3,158 נשים בגילאי 20-34 שנים בין השנים 1998-2002 וילדו תינוק חי. הם התמקדו ב-240 שלישיות אם-אב-צאצא עם נתונים זמינים אודות מדד מסת הגוף ובדיקת DXA (או Dual-energy X-ray Absorptiometry).

במסגרת המחקר הושלמה הערכת מסת שומן, מסת גוף רזה ומדד מסת גוף של הבנים והבנות כאשר היו בגילאי 4 שנים (לפני תופעת Adiposity Rebound), בגילאי 6-7 שנים (סביב מועד תופעת Adiposity Rebound) ובגילאי 8-9 שנים (לפני תחילת גיל ההתבגרות). עוד הושלמו בדיקות של האימהות והאבות כאשר הצאצאים היו בגילאי 8-9 שנים.

קבוצת הצאצאים כללה 129 בנים (54%) ו-111 בנות והם השלימו בדיקות DXA בגילאי, 4, 6-7 ו-8-9 שנים, כאשר האימהות והאבות השלימו בדיקות DXA בנקודת הזמן האחרונה.

מהנתונים עולה כי בגילאי 6-7 שנים ו-8-9 שנים, מסת השומן של הבנות שיקפה את מסת השומן של האימהות עם קשר מובהק סטטיסטית בין המדדים בבנות ובאימהות.

בגיל 4 שנים, תועדה מגמה של קשר בין מדד מסת הגוף ומסת השומן של הבנות ובין המדדים באם, אם כי רווח בר-סמך חצה את האפס ולכן הקשר לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו קשרים משמעותיים בין מדדי מסת השומן או מד מסת גוף של האימהות עם הבנים שלהן, או בין המדדים של האבות עם הבנים או הבנות שלהם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בולט בין מסת השומן של האם ובין זו של הבנות, אך ללא קשר דומה עם מסת השומן של הבנים.  הקשר מבחינת מדדי מסת השומן של האימהות והבנות מתבסס בגיל 4 שנים ולכן ישנה חשיבות למודעות ומניעה מוקדמת באימהות עם עודף-משקל.

J Clin Endocrinol Metab, March 21, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה