ילדים

חודש המודעות העולמי לסוכרת: סוכרת נעורים הפכה במאה ה-21 למגיפה עולמית אך במקביל מתפתחת טכנולוגיה המקלה על הלוקים בה.

כנס סוכרת נעורים יתקיים במרכז הרפואי זיו  4 בדצמבר 2018- ללא תשלום

“קיימת מגמת עלייה בארץ ובעולם של השקת מוצרים טכנולוגיים לטובת הטיפול בחולי הסוכרת. מגמה זו היא פועל יוצא של התקדמות יכולות הפיתוח הטכנולוגי בשילוב עם גדילת אוכלוסיית הסוכרתיים. טכנולוגיות ניטור הסוכר המתפתחות ומשתפרות חדשות לבקרים, מחייבות את הרופאים המטפלים לעקוב באופן שוטף ולהתעדכן בכדי לספק למטופלים את הטיפול המיטבי והיעיל ביותר. ההתפתחות הטכנולוגית המהירה נושאת עמה תקווה עבור חולי הסוכרת לאיכות חיים טובה, בריאה ומאוזנת יותר” אומרת ד”ר אורנה דלי גוטפריד, מנהלת מרכז בריינן לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה ילדים ,במרכז הרפואי זיו.

בישראל, כמו במדינות מתועשות אחרות, סוכרת הפכה למחלה כרונית שכיחה, המהווה נטל כבד על מערכת הבריאות, על החולה ועל משפחתו. שכיחות מחלת הסוכרת בישראל ובעולם נמצאת בעלייה מתמדת. על פי הערכה עדכנית קיימים בישראל כיום מעל חצי מיליון חולי סוכרת. סוכרת היא מחלה המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן והיא נחלקת לשלושה סוגים עיקריים: סוכרת נעורים (המכונה גם סוכרת מסוג 1 או סוכרת תלוית אינסולין), סוכרת מסוג 2  וסוכרת הריון. סוכרת נעורים היא מחלה אוטואימונית, שבה מערכת החיסון העצמית של הגוף פועלת נגד תאי הגוף עצמם. כתוצאה מכך נוצר תהליך דלקתי כרוני, הגורם להרס תאי הבטא האחראים על ייצור האינסולין בלבלב, עד להיווצרות חסך ותלות מוחלטת באספקת אינסולין ממקור חיצוני לגוף והיא הסוג השכיח ביותר בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים, אולם היא יכולה להופיע בכל גיל.  הסוכרת מובילה לסיבוכים מרובים במערכות הגוף השונות הגורמים לפגיעה באיכות החיים, לתחלואה ולתמותה ולכן נמצאת במוקד העשייה הקלינית והמחקרית בארץ ובעולם. מומחים צופים כי עד שנת 2030 יגיע מספר חולי הסוכרת בעולם ל- 440 מיליון בני אדם.

עוד מוסיפה ד”ר  דלי גוטפריד: “הקדמה הטכנולוגית וכניסת המכשירים הקומפקטיים לבדיקה עצמית, הובילה לשינוי מהותי באיכות חייהם של מטופלי הסוכרת, בשל יכולת גבוהה יותר לניטור רמות הסוכר בדם. חשיבות מרכזית קיימת לאיזון הסוכר במניעת סיבוכים הנובעים מהמחלה. השגת איזון טוב ברמות הסוכר בדם, מצריכה מאמץ מתמיד הדורש, בין היתר, הקפדה על אורח חיים בריא (פעילות גופנית ומודעות לתזונה) ובחולים המטופלים באינסולין, דקירות חוזרות ונשנות לצורך מדידת רמות הסוכר ומתן תגובה טיפולית בעזרת הזרקות תכופות של אינסולין. יכולת הניטור העצמי מהווה אחת ההתקדמויות המשמעותיות ביותר עבור הסוכרתיים מאז גילוי האינסולין בשנות ה-20 של המאה הקודמת. מדידת הסוכר מתבצעת באמצעות לקיחת דגימת דם נימי על ידי דקירה לא עמוקה, לרוב באצבע, וטעינת הדגימה במכשיר הגלוקומטר- שהינו ביו-סנסור המבצע תגובה אנזימטית, ממיר אותה לאות בר מדידה, ומכמת אותו לכדי מספר שניתן לקרוא במכשירים. המגבלה העיקרית באיזון אדוק של חולה סוכרת המטופל באינסולין הנו החשש מאירועים של היפוגליקמיה (מצב בו רמת הסוכר בדם יורדת באופן קיצוני מהרמה הנורמטיבית). השיפור בדיוק ובתכיפות מדידות הסוכר וטיפול במשאבת אינסולין הביאו לירידה משמעותית בשכיחות אירועי ההיפוגליקמיה, ולאיזון טוב יותר של המטופלים”

נקודת מפנה בטיפול בחולי הסוכרת היא הופעתם של מכשירי המדידה הרציפים. מכשירים אלו יכולים ליידע ולהתריע לגבי מגמות של ערכי הסוכר. בניגוד לגלוקומטר, המודד את רמת הסוכר בדם, המדים הרציפים מודדים את רמת הסוכר בנוזל הבין-תאי. המדים הרציפים הביאו לשיפור באיכות הניטור ולאיזון טוב יותר של המטופלים.
השנה נכנס לסל התרופות בישראל מכשיר הפריסטייל ליברה (FreeStyle Libre) המבוסס על טכנולוגיית פלאש (Flash Glucose Monitoring) באמצעות סריקה בלבד. המערכת מאפשרת מדידת סוכר באופן מדויק, ללא צורך בדקירות ובכיולים, באמצעות חיישן קטן הממוקם על הזרוע המודד את רמות הסוכר באופן אוטומטי ומתעד אותן ברציפות ביום ובלילה.  הסורק מציג את רמת הסוכר הנוכחית, נתוני רמות הסוכר בשמונה השעות האחרונות וכן, מראה באמצעות חץ מגמה, את  הצפי לירידה או לעלייה ברמות הסוכר.  מערכת פריסטייל ליברה מתאימה לכלל הסוכרתיים מסוג 1 ו-2, במיוחד לסוכרתיים הנוטלים אינסולין (סוג 1), שרבים מהם ילדים. מחקרים מצאו כי חולי סוכרת שהשתמשו במערכת הורידו בכ-50% את אירועי ההיפוגליקמיה הקשים והיו יותר מאוזנים.

ביום שלישי 4 בדצמבר 2018, נר שני של חנוכה, יתקיים כנס סוכרת נעורים במרכז הרפואי זיו. הכנס עם מיטב המומחים בארץ פתוח לקהל הרחב, ללא תשלום, אך יש להירשם מראש.
להרשמה לכנס, חני או רחל 077-6828552

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה