ילדים

דפוסי ריכוז קריאטינין בדם ביילודים לאחר היפותרמיה תרפויטית בשל אנצפלופתיה (Neonatology) והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

פג

במאמר שפורסם בכתב העת Neonatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולים דפוסים ספציפיים של ריכוזי קריאטינין בדם ביילודים עם אנצפלופתיה תחת היפותרמיה תרפויטית והכרת דפוסי קריאטינין עם הגיל עשויים לסייע לרופאים להעריך טוב יותר את התפקוד הכלייתי ולהתאים את הטיפול התרופתי, נוזלים וטיפול כלייתי תומך בחולים אלו.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה וריאביליות רבה בתפקוד הכלייתי ונזק כלייתי ביילודים עם אנצפלופתיה של היילוד תחת היפותרמיה תרפויטית. אחוזוני קריאטינין בדם עם הגיל לאחר לידה עשויים לספק מידע חשוב בתינוקות תחת היפותרמיה תרפויטית.

 

החוקרים אספו נתונים משבעה מדגמים של יילודים תחת היפותרמיה תרפויטית, מדגם אחד של יילודים שלא קיבלו טיפול זה וזיהו ביקורות ללא אנצפלופתיה של היילוד במחקר רטרוספקטיבי. הם קבעו את אחוזוני ריכוז קריאטינין בדם לאורך גיל היילוד לאחר לידה והיארעות נזק כלייתי חד (עליה של 0.3 מ”ג/ד”ל בריכוז קריאטינין ומעלה בתוך 48 שעות או עליה של פי 1.5 ומעלה לעומת ריכוז קריאטינין קודם בתוך שבעה ימים) ואת שיעורי התמותה. הנתונים נבחנו אל מול הדפוסים בקבוצת ביקורת.

 

על-סמך נתונים אודות  1,136 יילודים תחת היפותרמיה תרפויטית, עם 4,724 מדידות קריאטינין בדם סיווגו החוקרים את ריכוז קריאטינין בדם לפי אחוזונים (10-25-50-75-90-95) לגיל יילוד לאחר לידה (ימים 1-10).

 

ביילודים תחת היפותרמיה תרפויטית, היארעות נזק כלייתי חד עמדה על 11.6% (132 יילודים), שיעורי התמותה עמדו על 17% (193 יילודים). בקרב יילודים עם נזק כלייתי חד תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר (37.2% לעומת 14.3%, p<0.001).

 

חציון דפוסי ריכוז קריאטינין בדם עם הגיל לאחר-לידה היה גבוה יותר משמעותית בקרב אלו שלא שרדו (p<0.01) או ביילודים עם נזק כלייתי חד (p<0.001). בקרב יילודים תחת היפותרמיה תרפויטית, הגיל לאחר-לידה וגיל ההיריון או משקל לידה הסבירו את השונות בריכוז קריאטינין בדם. הדפוסים של ריכוז קריאטינין עם הגיל היו גבוהים יותר משמעותית ביילודים תחת היפותרמיה תרפויטית לעומת ביקורות.

 

ממצאי המחקר מעידים כי ביילודים עם אנצפלופתיה תחת היפותרמיה תרפויטית דפוסים ספציפיים של ריכוזי קריאטינין בדם, כאשר ישנה חשיבות רבה להכרת דפוסי קריאטינין בדם עם הגיל להתאמת הטיפול לחולים.

 

Neonatology. 2022 Jul 7:1-9

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה מצביע על הבעייה שרמת הקראטינין בדם ביילודים עם אנצפלופתיה תחת היפותרמיה טיפולית שונים מהרגיל. דבר זה מרמז, כי ייתכן ויש לשנות מינוני תרופות כאשר אנו מטפלים ביילודים המטופלים בהיפותרמיה, במיוחד בתרופות המפונות דרך הכליות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה