ילדים

החשיבות הפרוגנוסטית של דימום תוך-חדרי בפגים בטווח הארוך (Pediatrics) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

תינוק

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי דימום תוך-חדרי בדרגה נמוכה אינו מלווה בעליה בשיעורי מוגבלות נוירו-התפתחותית. עם זאת, דימום תוך-חדרי בדרגה גבוהה מלווה בשיעורי תמותה גבוהים ובשיעורים גבוהים של מוגבלות נוירו-התפתחותית בקרב השורדים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לתאר את שיעורי התמותה והסיבות לתמותה בקרב ילדים עם דימום תוך-חדרי ולבחון את התוצאות הנוירו-התפתחותיות. הם השלימו ניתוח משני של מחקר EPIPAGE-2 מצרפת, אשר כלל ילדים שנולדו לפני 32 שבועות היריון וגויסו למחקר בשנת 2011. הערכה סטנדרטית הושלמה בגיל 5 שנים.

התוצאים העיקריים כללו את שיעורי התמותה, גורמי תמותה ותוצאות נוירו-התפתחותיות בגיל חמש שנים.

מבין 3,468 ילדים שנכללו במחקר, ב-578 (16.7%) תועד דימום תוך-חדרי בדרגה 1, ב-424 (12.2%) תועד דימום תוך-חדרי בדרגה 2 וב-114 (3.3%) תועד דימום תוך-חדרי בדרגה 3; ב-144 ילדים (4.1%) תועד דימום לתוך הפרנכימה.

שיעורי התמותה עמדו על 29.7% בקרב ילדים עם דימום תוך-חדרי בדרגה 3 ועל 74.4% בקרב אלו עם דימום לתוך הפרנכימה. מהנתונים עולה כי 67.6% ו-88.7% ממקרי התמותה, בהתאמה, נבעו מהפסקת טיפול מאריך-חיים.

בהשוואה לפגים ללא דימום תוך-חדרי, דימום תוך-חדרי בדרגה נמוכה (דרגה 1 ו-2) לא נקשר עם מוגבלות נוירו-התפתחותית מדידה בגיל חמש שנים. דימום תוך-חדרי בדרגה גבוהה (דרגה 3 או יותר) נקשר עם סיכון מוגבר למוגבלות נוירו-התפתחותית בדרגה בינונית וחמורה, מדדי אינטליגנציה ירודים ושיתוק מוחין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי שיעורי מוגבלות נוירו-התפתחותית בגיל 5 שנים לא היו שונים בין ילדים ללא דימום תוך-חדרי ואלו עם דימום תוך-חדרי בדרגה נמוכה. עם זאת, בקרב אלו עם דימום בדרגה גבוהה, שיעורי התמותה היו גבוהים, בעיקר עקב טיפול מציל-חיים וזוהה קשר משמעותי עם המוגבלות הנוירו-התפתחותית בשורדים.

 

Pediatrics, March 16, 2023

 

הערות עורך:

הבשורה החשובה ביותר של מחקר גדול זה, המתבסס על קבוצת הילודים שנחקרה במסגרת מחקר ה-EPIPAGE-2 ועקב אחר הילודים עד גיל 5, הינה שלפגים עם דימום תוך חדרי מדרגה נמוכה (דרגה 1 או 2) אין סיכון מוגבר לפגיעה נוירוהתפתחותית בגיל 5 שנים לעומת פגים ללא דימום כלל. בין החוזקות של המחקר הזה הינה הסטנדרטיזציה של הבדיקה בגיל 5 שנים והעובדה שהמעקב היה ארוך מן הרגיל. מאידך, שיעור הנשירה מהמחקר היה יחסית גבוה (כפי שצפוי ממחקר שנמשך זמן רב). קשה בנוסף להעריך באופן מדוייק את הפרוגנוזה של פגים עם דימום בדרגה גבוה (מעל לדרגה 3) מאחר ורבים מהם לא שרדו וחלק ניכר מן הלא שורדים, התמותה נבעה מהפסקת טיפול תומך חיים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה