רוקחות-פרמקולוגיה

גורמי סיכון לתסמינים קליניים חמורים או מסכני-חיים של נגיף הקורונה לאחר קבלת מנה שלישית של החיסון (J Int Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גיל, מין ומחלות רקע עשויים להשפיע על הסיכון להתפתחות מחלה חמורה או מסכנת-חיים על-רקע זיהום בנגיף הקורונה בחולים שהשלימו שלוש מנות חיסון כנגד הנגיף.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הסיכון לתחלואה חמורה משנית ל-COVID-19 לאחר השלמת שלוש מנות חיסון כנגד נגיף הקורונה. מטרתם כעת הייתה לבחון מאפיינים פרטניים הקשורים עם סיכון מוגבר לביטויים קליניים חמורים של זיהומי קורונה לאחר קבלת מנה שלישית של החיסון כנגד הנגיף.

המחקר התבסס על למעלה מ-3.3 מיליון תושבי מחוז לומברדיה באיטליה, בגילאי 12 שנים ומעלה שקיבלו את המנה השלישית של החיסון כנגד COVID-19 בין 20 בספטמבר ועד 31 בדצמבר בשנת 2021. המשתתפים היו במעקב החל מ-14 ימים לאחר השלמת החיסון ועד הופעת מחלה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי, תמותה ללא קשר ל-COVID-19, הגירה, או 15 במרץ בשנת 2022. לכל מקרה בחרו החוקרים באקראי עשר ביקורות תואמות בתאריך השלמת החיסון כנגד הנגיף ואזור המגורים.

במהלך מעקב של למעלה מ-12.5 מיליון חודשי-אדם תועדו 5,171 מקרים של מחלה חמורה משנית לנגיף הקורונה. עם עליה בגיל ועם עליה במספר הפניות לשירותי טיפול רפואי, זוהתה מגמה של עליה בסיכוי לתחלואה חמורה. עוד מדווחים החוקרים כי מין זכר זוהה כגורם סיכון משמעותי לתחלואה חמורה.

מנגד, זיהום קודם בנגיף SARS-CoV-2 זוהה כגורם מגן משמעותי מפני התפתחות מחלה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי. בנוסף, קבלת חיסון של חברת מורנה הפחית משמעותית את הסיכויים להתפתחות מחלה חמורה.

הסיכון להתפתחות מחלה חמורה היה גבוה יותר בנוכחות 42 מחלות או מצבים רפואיים שונים, כאשר יחסי הסיכויים נעו בין 1.23 (מחלות של מערכת שריר-שלד) ועד 5.00 (מחלות אוטואימוניות).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים תובנות חשובות באשר לסיכון למחלה חמורה לאחר שלוש מנות חיסון כנגד קורונה ועשויים לסייע בזיהוי אוכלוסיות בעדיפות גבוהה יותר לקבלת מנת חיסון רביעית.

 

J Int Med, Aug 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה