רוקחות-פרמקולוגיה

עדויות חדשות תומכות בבטיחות Ustekinumab ו-Vedolizumab בזמן היריון בנשים עם מחלת מעי דלקתית (מתוך כנס ה-ACG)

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology עולות עדויות לפיהן חשיפה ל- Vedolizumab (אנטיביו) או Ustekinumab (סטלרה) במהלך היריון לא הובילה לעליה בסיכון לסיבוכים באם ובעובר והחוקרים ממליצים על המשך הטיפול התרופתי בנשים הרות עם מחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות סותרות אודות הבטיחות של Vedolizumab ו-Ustekinumab בהיריון. עוד קיים חשש בנוגע לסיבוכים אפשריים ברמת השליה עקב הטיפול ב-Vedolizumab, שכן מדובר בנוגדן הומאני חד-שבטי המונע תנועת לויקוציטים למעי ע”י עיכוב קישור Alpha 4 Beta 7 ל-MAdCAM-1, הממוקם בעיקר ברקמת לימפה במערכת העיכול, אשר זוהה גם בכלי דם בשליה בנשים ומשחק תפקיד חשוב בהתפתחות השליה.

המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, אספו החוקרים נתונים אודות תוצאים אימהיים ועובריים בקרב אלו שנחשפו ל-Ustekinumab ו- Vedolizumab ונכללו במאגר PIANO (או Pregnancy IBD And Neonatal Outcomes). לקביעת ההשפעות הבלתי-תלויות של משפחות תרופות ספציפיות, נשים הרות עם מחלת מעי דלקתית השלימו שאלונים בתחילת המחקר, כל טרימסטר לאורך ההיריון ובלידה, כמו גם 4, 9 ו-12 חודשים לאחר הלידה.

המדגמים כללו נשים שטופלו ב- Vedolizumab, Ustekinumab ומעכבי TNF-Alpha, או משלב של תרופות ביולוגיות ואימונו-מודולטוריות, אשר נבחנו כולן אל מול העדר חשיפה לתרופות ביולוגיות או אימונו-מודולטוריות.

בקרב 1,642 הריונות מלאים ו-1,581 לידות חי (גיל ממוצע בלידה של 32.1 שנים), לא תועדה קורלציה בין חשיפה תוך-רחמית ל- Vedolizumab (62 נשים) ו-Ustekinumab (43 נשים) ובין סיכון מוגבר להפלה ספונטאנית (1.6% ו-4.7%, בהתאמה), לידת תינוק קטן לגיל ההיריון (5.7% ו-7.1%, בהתאמה), משקל לידה נמוך (10.9% ו-2.6%, בהתאמה), שהות ביחידת טיפול נמרץ ביילודים (14.5% ו-10.8%, בהתאמה), מומים מולדים (13.6% ו-17.9%, בהתאמה), או הפרעה בגדילה תוך-רחמית (1.6% ו-0%, בהתאמה).

 בהשוואה לשיעורי לידה מוקדמת באלו שלא נחשפו לתרופות אלו (9.7%), לא תועדו מקרי לידה מוקדמת על-רקע חשיפה ל-Ustekinumab, שיעורי לידה מוקדמת בזרוע Vedolizumab עמדו על 12.7% ובזרוע חשיפה למעכבי TNF עמדו השיעורים על 8.2%.

על-סמך מכלול העדויות הזמינות בנושא, החוקרים מאמינים כי ניתן להמשיך ללא הפרעה בטיפול ב-Vedolizumab ו-Ustekinumab בזמן היריון וכי אלו אינן מובילות לסיבוכים באם או בעובר.

 

מתוך כנס ה-ACG

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה