רוקחות-פרמקולוגיה

גורמי סיכון לדימום תוך-גולגולתי תסמיני לאחר טיפול אנדווסקולארי בשל אירוע מוחי איסכמי חד (Cerebrovasc Dis)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת Cerebrovascular Diseases מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש בו זוהו מספר גורמים המנבאים התפתחות דימום תוך-גולגולתי תסמיני לאחר תרומבקטומי אנדווסקולארי בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד.

מטה האנליזה נועדה לבחון גורמים המנבאים דימום תוך-גולגולתי תסמיני לאחר טיפול אנדווסקולארי בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד. החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Central Register of Controlled Trials ו-Web of Science לזיהוי מחקרים שפורסמו עד 16 בפברואר, 2021, ובחנו גורמים המנבאים דימום תוך-גולגולתי תסמיני לאחר טיפול אנדווסקולארי.

מטה האנליזה כללה 25 מחקרי עוקבה עם 15,324 חולים, כאשר שיעורי ההיארעות הכוללים של דימום תוך-גולגולתי תסמיני עמדו על 6.72%.

מניתוח הנתונים עולה כי גיל החולה (p<0.00001), מדד NIHSS ראשוני גבוה יותר (p<0.00001), לחץ דם סיסטולי התחלתי גבוה יותר (p<0.00001), אבחנה קודמת של סוכרת (יחס סיכויים של 1.36, p=0.005), מיעוט קולטרלים (יחס סיכויים של 3.26, p<0.0001), חסימת עורק תרדמה פנימי (יחס סיכויים של 1.55, p<0.0001) ומשך פרוצדורה ארוך יותר (p<0.0001) זוהו כגורמים המנבאים דימום תוך-גולגולתי תסמיני, בעוד שנדד Modified Thrombolysis in Cerebral Infarction Score של 2b ומעלה (יחס סיכויים של 0.61, p=0.0002) לווה בסיכון מופחת לדימום תוך-גולגולתי תסמיני.

לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטים לפי מגדר, רמות סוכר בדם, מדד ASPECT התחלתי, פרפור פרוזדורים, טיפול פומי בנוגדי-קרישה, טיפול בנוגדי-טסיות, טיפול תרומבוליטי תוך-ורידי, הרדמה כללית, או יחס נויטרופילים ללימפוציטים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על מספר גורמים המנבאים דימום תוך-גולגולתי תסמיני בחולים לאחר טיפול אנדווסקולארי. לאור מגבלות חלק מהמחקרים שנכללו בסקירה, דרושים מחקרים גדולים יותר לאישור תוצאות המחקר.

 

Cerebrovasc Dis. 2022 Nov 24

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה