האם למשך השינה השפעה על תגובת נוגדנים לחיסונים? (Curr Biol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Current Biology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה של פחות משש שעות בלילה סביב מועד קבלת חיסון כנגד שפעת או הפטיטיס מלווה בתגובת נוגדנים מוגבלת יותר. החוקרים מציינים כי הקשר הבולט בין משך השינה ובין תגובת הנוגדנים לאחר חיסון היה בולט בגברים, אך לא בנשים, ייתכן וזאת משנית להבדלים בהורמוני מין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסונים מהווים כלי חשוב ברמת בריאות הציבור, אך טרם זוהו התערבויות פשוטות העשויות לשפר את התגובה לחיסונים. מחקר קודם הדגים תוצאות סותרות אודות ההשפעה של משך השינה על התגובה לחיסונים כנגד שפעת והפטיטיס.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה ארבעה מחקרים ניסיוניים ושלושה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים לבחינת הקשר בין שינה ובין תגובת נוגדנים במבוגרים בריאים לאחר חיסון.

הקשר בין דיווח עצמי על שינה קצרה מ-6 שעות בלילה ובין התגובה לחיסון לא ענה על הקריטריונים שהוגדרו מראש ע”י החוקרים למובהקות סטטיסטית. עם זאת, כאשר החוקרים התמקדו רק במחקרים שכללו הערכה אובייקטיבית של דפוסי השינה, הם זיהו השפעה שלילית משמעותית לשינה קצרה על התגובה לחיסון בקרב מבוגרים בגילאי 18-60 שנים (גודל השפעה של 0.79, רווח בר-סמך 95% של 0.40-1.18).

כאשר ניתוח הנתונים בחן בנפרד את התוצאות לפי מגדר, הנתונים הצביעו על השפעה משמעותית של משך שינה קצר על תגובה לחיסונים בגברים (גודל השפעה של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.16-1.34), אך לא בנשים, ממצא אשר ככל הנראה נובע משינויים רבים ברמות הורמוני מין בהתאם לשלב במחזור החודשי, שימוש באמצעים למניעת היריון, מצב מנופאוזה וטיפול הורמונאלי חליפי בנשים לאחר-מנופאוזה.

במידה והתגובה לחיסון כנגד נגיף קורונה מושפעת באופן דומה לזו שתוארה עם חיסונים כנגד שפעת וכנגד הפטיטיס, אזי ייתכן ושינה לא-מספקת סביב מועד קבלת החיסון כנגד קורונה עשוי להפחית את טיטר הנוגדנים כנגד הנגיף.

למרות שהחוקרים לא בחנו את ההשפעות של התערבויות התנהגותיות לשיפור יעילות חיסונים, הם כותבים כי שינה במשך 6 שעות ומעלה עשוי לשפר את תגובת הנוגדנים לזנים שונים של נגיפים.

Curr Biol, March 13, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה