בריאות הציבור-קידום בריאות

לאסון ה-11 בספטמבר השלכות ארוכות טווח על אמהות וילדיהן – גם אלו שעוד לא הרו בעת האסון (Am J Pub Health)

מאת נעה גינזבורג , BSc

מחקר חדש מצא כי בנשים שעבדו כמחלצות או כמסייעות שיקום בתגובה לאירועים החמורים של ה-11 בספטמבר, 2001, או שחיו בסביבת מגדלי התאומים אלו שחוו את העקה בצורה החריפה ביותר היו בעלות סיכוי כפול ללדת תינוקות טרם הזמן או במשקל נמוך גם בשנים שלאחר האירועים.

החוקרים מציינים כי ידוע שלאירועים חריגים וחמורים השפעה על הסיכוי ללידה מסובכת או מוקדמת, אך הם הופתעו לגלות שהקשר נותר בעינו גם לגבי תינוקות שאמותיהן הרו אותם כשלוש שנים לאחר האירוע.

במחקר זה התאימו החוקרים תעודות לידה של תינוקות שנולדו בניו יורק בין ה-11 לספטמבר 2001 לסוף שנת 2010, לחשיפה לאסון אצל אימותיהם (בקרב נשים שנכנסו למרשם הרפואי של מרכז הסחר העולמי). כ-3360 ילדים נולדו לאמהות במאגר, פחות מ-10 אחוזים מהם נולדו לנשים שהיו בהריון בעת האסון עצמו. החוקרים מצאו כי כ- 7 אחוזים מהתינוקות נולדו טרם זמנם ו- 6 אחוזים סבלו ממשקל נמוך בלידה. עוד בחנו החוקרים את רמת החשיפה של אמותיהם לאסון והשלכות מסוימות עבור הנשים (אם נפצעו, חזו באירועים טראומטיים, פונו מביתן בשכונה, עסקו בחילוץ או שיקום באזור האסון עצמו וכדומה). נשים שנחשפו לאסון ולסביבתו באופן אישי פעמיים עד 4 פעמים עד תום 2003 היו בעלות סיכון גבוה פי 2.3 ללדת תינוק במשקל נמוך ופי 2.1 ללדת פג, לעומת נשים עם חשיפה פחותה למימדי האסון. החוקרים מציינים כי ההבדל בין הנשים בדרגות החשיפה השונות החל להעלם לאורך המחקר ולקראת תומו.

לדברי החוקרים, קשה לדעת האם הנשים והביציות שלהן נחשפו לעקה פוסט טראומטית או לרעלנים באתר ההרס עצמו, אך ההשפעה ניכרת כאמור גם בנשים שלא היו בהריון בזמן האסון אלא שהרו בסביבות השנה שלאחר מכן. לכן הם ממליצים לנשים שהיו חלק מאירועים חריגים וחריפים כמו פיגוע טרור, אסון אקולוגי או כימי ואפילו אירועי מזג אויר חריגים כמו הוריקן או רעידות אדמה, לעדכן את הרופא/ה המטפל/ת בהן ובעוברן באירוע שעברו כדי שילקחו בחשבון השלכות אפשרויות על בריאות האם והילד.

לדיווח במדסקייפ

Am J Pub Health 2016.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה