בריאות הציבור-קידום בריאות

מחלות דלקתיות מתווכות חיסון לא מעלות סיכון לקורונה (European Congress of Rheumatology)

קורונה
מחקר חדש מראה כי רוב החולים עם מחלות דלקתיות מתווכות חיסון (IMID) אינם בסיכון גבוה לזיהומים חמורים של COVID-19, למעט אלו המטופלים בטיפול אנטי-CD20.

מחקר חדש שהוצג בקונגרס השנתי האירופי לראומטולוגיה הראה כי רוב החולים עם מחלות דלקתיות מתווכות חיסון (IMID) אינם בסיכון גבוה לזיהומים חמורים של COVID-19, למעט אלו המטופלים בטיפול אנטי-CD20.

מחקר נוסף לא הראה מקרי מוות וסיבוכים הקשורים ל-COVID-19 בקבוצה של חולים מחוסנים שלוש פעמים עם מחלות ראומטיות דלקתיות, למרות גיל חציוני גבוה יותר ושיעור גבוה יותר של תחלואה נלווית בהשוואה לקבוצות מחוסנות פעמיים ולא מחוסנות. מחקר Nor-vaC, כלל 1,100 חולי מחלות מפרקים ומעי דלקתיות. החוקרים השוו את השכיחות והחומרה של זיהומים ב-COVID-19 עם וריאנט ה-SARS-CoV-2 Delta באוכלוסייה של חולי IMID מחוסנים שלוש פעמים הנוטלים תרופות מדכאות חיסון עם קבוצות ביקורת (מטופלי IMID שאינם נוטלים תרופות מדכאות חיסוניות, וקבוצת ביקורת ללא IMID). שני מחקרי עוקבה גדולים מתמשכים, פרוספקטיביים ורב-מרכזיים סיפקו נתונים שנאספו בין פברואר לדצמבר 2021 באמצעות שאלונים דיגיטליים ותיקים רפואיים. נאספו דגימות דם שנותחו לאחר חיסון נגד SARS-CoV-2 עבור נוגדנים נגד קולטן (RBD) ונוגדנים אנטי-נוקלאוקפסידים כדי לזהות זיהומים אסימפטומטיים. נבדק הקשר בין נוגדנים לשכיחות של זיהומים, והתוצאות הותאמו למין, מחלות לב וכלי דם, מחלות ריאות כרוניות, השמנת יתר וסוג החיסון. האנליזה כללה 3,207 חולי IMID שנטלו תרופות מדכאות חיסוניות, ו-1,810 חולי ביקורת (985 חולי IMID שלא קיבלו תרופות מדכאות חיסוניות ו-825 מטופלים בריאים).

לפני החיסון, הסיכון לאשפוז עקב COVID-19 היה גבוה במקצת עבור חולי IMID בהשוואה לביקורות, אך 28 יום לאחר החיסון השני, זיהומים נראו ב-5% מהמטופלים בתרופות מדכאות חיסוניות, 5% מהחולים שלא בתרופות מדכאות חיסוניות ו-4% מהבקרות הבריאים. כמו כן, מקרי זיהום אסימפטומטיים של COVID-19 היו ניתנים להשוואה בין חולי IMID שנטלו תרופות מדכאות חיסוניות ובקרות, כ-10% בכל קבוצה. עם זאת, חולים שטופלו בטיפול נגד CD20 היו בסיכון מוגבר למחלה קשה ולאשפוז. בנוסף, שיעור נמוך יותר של סיבוכים ומקרי מוות הקשורים ל-COVID-19 נראו בחולים שחוסנו 3 פעמים נגד SARS-CoV-2, מאשר בחולים מחוסנים פעמיים או לא מחוסנים, למרות שלראשונים יש יותר מחלות נלוות ושימוש ב-rituximab (Rituxan).

לכתבה ב-Medscape

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה