בריאות הציבור-קידום בריאות

עליה במדד מסת גוף והשמנה בטנית מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד בגברים (Int. J Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עליה במדד מסת הגוף והשמנה בטנית מלווה בסיכון גבוה יותר לסרטן שד בגברים.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן שד אינו נפוץ בגברים ואין מידע רב אודות הגורמים לממאירות זו בגברים. השמנה הינה גורם סיכון, אך אין נתונים רבים אודות ההשפעה של שינוי במשקל הגוף על הסיכון לממאירות, כפי שדווח בנשים.

 החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל 1,998 גברים עם סרטן שד באנגליה וויילס בין 2005 עד 2017 ו-1,597 ביקורות שהשלימו הערכה לנוכחות גורמי סיכון לסרטן שד, כולל גורמים אנתרופומטריים בגילאים שונים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון היחסי לסרטן שד בהתאם לשינויים במדד מסת הגוף ויחס היקף מותניים/גובה בגילאים אלו.

 מהנתונים עולה כי חלה עליה משמעותית בסיכון לסרטן שד לכל עליה של 2 ק”ג/מ2 במדד מסת הגוף בין הגילאי 20 עד 40 שנים (יחס סיכויים של 1.11, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.17) ובין הגילאים 40 עד 60 שנים (יחס סיכויים של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.2).

 יתרה מזאת, החוקרים זיהו קשר בין השמנה בגילאי 11 עד 20 שנים ובין סיכון מוגבר לסרטן שד (יחס סיכויים של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.3). עליה ביחס היקף מותניים/גובה מגיל 20 עד חמש שנים לפני אבחנת הממאירות גם לוותה בעליה משמעותית בסיכון לסרטן שד (יחס סיכויים של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.19).

 החוקרים מציעים כי הקשר בין הסיכון לסרטן שד ובין העלייה במדד מסת גוף והשמנה בטנית עשוי לנבוע מעליה ברמות אסטרוגן בדם, אך הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

 לסיכום, ממצאי המחקר מעלים את האפשרות כי עליה במדד מסת הגוף והשמנה בטנית הם גורמי סיכון להתפתחות סרטן שד בגברים, זאת באופן בלתי-תלוי בנוכחות השמנה.

 

Int. J Cancer, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה