בריאות הציבור-קידום בריאות

השוואת מדדי סיכון להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (Int J Cardiol)

 במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שמדד QRISK3 מספק הערכה טובה של הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס, מדד aGAPSS (adjusted Global Antiphospholipid Syndrome Score) הינו כלי טוב יותר להערכת הסיכון באוכלוסייה זו.

 במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון ולהשוות בין מדד QRISK3 ומדד aGAPSS במדגם של חולים עם לופוס, עם או ללא אבחנה נלווית של תסמונת APS (Antiphospholipid Syndrome), במטרה לבחון את יכולת הניבוי של מדדים אלו את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 מדגם המחקר כלל חולים בגילאי 25-85 שנים עם אבחנה של לופוס ו/או APS שניוני. מדד QRISK3 חושב באמצעות מחשבון רשמי; מדד aGAPSS נקבע על-פי פרופיל נוגדנים כנגד פוספוליפידים וגורמי סיכון בלתי-תלויים.

 מדגם המחקר כלל 142 חולי לופוס: 34 עם APS שניוני (23.9%) ו-108 חולי לופוס ללא APS (76.1%). כאשר החוקרים בחנו את הנתונים בכלל המדגם, הם מצאו כי בחולים עם היסטוריה של אירוע צרברווסקולארי/כלילי תועדו ערכי aGAPSS גבוהים יותר (10.1 לעומת 5.8, p=0.007), אך לא כך היה עם מדד QRISK3. יתרה מזאת, זהה קשר מובהק סטטיסטית בין הופעת אירועים אלו ובין סיכון גבוה לפי מדד aGAPSS.

 מהממצאים עולה קורלציה משמעותית בין מדד aGAPSS ובין הופעת כל אירוע תרומבוטי, הן בניתוח חד-משתני והן בניתוח רב-משתני. עוד זוהתה קורלציה בין מגדר זכרי ובין הופעת כל אירוע תרומבוטי, הן בניתוח חד-משתני והן בניתוח רב-משתני. בדגש על פרופיל נוגדנים כנגד פוספוליפידים, ללא תלות באבחנה, החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית רק עם מדד aGAPSS (מדד של 9.6 נקודות באלו עם נוגדנים לעומת 4.1 באלו ללא נוגדנים, p<0.001).

 החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד aGAPSS מהווה את הכלי המדויק ביותר כיום לחיזוי הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס.

 

Int J Cardiol, June 14, 2022

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה