בריאות הציבור-קידום בריאות

ביומרקרים לזיהוי מוקדם של סיבוכים נוירולוגים של קוביד ארוך (AAIC 2022)

מחקר חדש שפורסם בוועידה הבינלאומית של איגוד האלצהיימר הראה כי NfL וחלבון חומצי גליאלי פיברילרי (GFAP) עשויים להיות ביומרקרים לזיהוי סיבוכים נוירולוגיים לאחר קורונה

מחקר חדש שפורסם בוועידה הבינלאומית של איגוד האלצהיימר הראה כי NfL וחלבון חומצי גליאלי פיברילרי (GFAP) עשויים להיות ביומרקרים לזיהוי סיבוכים נוירולוגיים לאחר קורונה. גם לאחר החלמה מזיהום חריף ב-COVID-19, חלק מהמטופלים חווים תסמינים ממושכים או אפילו ארוכי טווח שעלולים לנוע בין קלים לחמורים. חלק מהתסמינים הללו הם נוירולוגיים: כאבי ראש, ערפל מוחי, פגיעה קוגניטיבית, אובדן טעם או ריח, ואפילו שבץ מוחי. קיימים אפילו רמזים לכך שזיהום ב-COVID-19 עלול להוביל לניוון עצבי עתידי. בעיות אלה הניעו מאמצים לזהות סמנים ביולוגיים שיכולים לעזור לעקוב ולנטר סיבוכים נוירולוגיים של COVID-19.

החוקרים בדקו סמנים מבוססי פלזמה מכיוון שהם יכולים לשקף פתולוגיה בסיסית במערכת העצבים המרכזית. הם התמקדו ב-NfL, המשקף נזק אקסונלי, וב-GFAP, שהוא סמן להפעלת אסטרוציטים. החוקרים ניתחו נתונים מ-209 חולים עם COVID-19 שאושפזו ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים, 64% היו גברים, והגיל החציוני היה 61 שנים. 60% עברו הנשמה פולשנית, ו-17% מתו. בסך הכל ל-53% היו רמות NfL מחוץ לטווח הנורמלי, ול-42% היו רמות GFAP מחוץ לטווח הנורמלי. בנוסף, ל-31% מהמטופלים היו גם רמות GFAP וגם רמות NfL מחוץ לטווח הנורמלי. מבין כל החולים, 12% סבלול מאיסכמיה, 4% שטפי דם, 2% מפרכוסים ו-10% מדגנרציה. בתחילת המחקר, NfL חזה סיבוך נוירולוגי עם אזור מתחת לעקומה (AUC) של 0.702. ל-GFAP היה AUC של 0.722. יחד, היה להם AUC של 0.743. לאחר שבוע, ל-NfL היה AUC של 0.802, ל-GFAP 0.733, ולשילובם AUC של 0.812.

החוקרים מצאו סיכונים מוגברים לסיבוכים נוירולוגיים ל-NfL (OR, 2.9) ל-GFAP (OR, 1.6) ולשילובם ( OR2.1) החוקרים ממשיכים לעקוב אחר המטופלים 6 חודשים ו-18 חודשים לאחר האבחון, באמצעות בדיקות נוירופסיכיאטריות וניתוח סמנים ביולוגיים נוספים, כמו גם סריקות PET ו-MRI.

לכתבה ב-Medscape

לאתר ה-AAIC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה