מה הקשר בין שימוש בקנאביס במהלך גיל ההתבגרות והבגרות המוקדמת והישגים אקדמיים? השימוש בקנאביס בעשור השני לחיים עשוי להשפיע על הישגים אקדמאיים אך חסר מידע לגבי השפעה שלילית אפשרית זו. בקרב צעירים בארה"ב, 37% מהם העידו כי השתמשו בקנאביס במהלך שנות הלימודים, ו-22% מהם העידו על שימוש בחודש האחרון. שימוש בקנאביס עשוי להוביל לפגיעה בתפקוד קוגנטיבי קצר-מועד, בזכרון ובריכוז. שימוש כרוני נמצא כמוביל לשינוי בארכיטקטורת המוח, עם פגיעה בעיבוד המידע, בזכרון, בריכוז וביכולות הקוגניטיביות.
במטה אנליזה וסקירת ספרות שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDICATRICS וכללה 63 מחקרים וכ-440 אלף משתתפים, נכללו מחקרי תצפית שעסקו בקשר בין שימוש בקנאביס והישגים אקדמיים בבני נוער ובמבוגרים צעירים.
תוצאות המטה-אנליזה הצביעו על כך שבדרגת תימוכין בינונית (Moderate Certainty Evidence) – שימוש בקנאביס בגיל ההתבגרות והבגרות המוקדמת מוביל לפגיעה בציונים בבית הספר (Odds Ratio 0.61), לסיכוי נמוך בחצי לסיים בית ספר בהצלחה ולסיכון למעלה מכפול להיעדרות או נשירה מבית הספר. המחקר הצביע על כך ששימוש בקנאביס בעשור השני לחיים מעלה ב- 50% את הסיכון להיות מובטל/ת, זאת בדרגת תימוכין נמוכה (Low Certainty Evidence).
תוצאות המחקר הראו ששימוש בקנאביס בגיל ההתבגרות והבגרות הצעירה היה , ככל הנראה, בקשר לפגיעה משמעותית בתפקודים ובהישגים האקדמיים, ובהמשך לפגיעה בתפקודיות כמבוגרים.
הערת החוקר
שכיחות השימוש בקנאביס הולכת ועולה, גם בקרב בני הגילאים הצעירים. ההשפעה השלילית של קנאביס על התפתחות המוח נחקרה רבות. מחקר זה מצביע על ההשלכה התפקודית השלילית של קנאביס על תפקודם האקדמי של בני נוער, על השיגיהם האקדמיים ואף מצביע על ההשלכה התפקודית בהיותם מבוגרים.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!