רפואת ריאות

יחידת הריאות במרכז הרפואי זיו בצפת תארח רופאי קהילה לתדרוך בנושא אבחון וחידושים בתחום הטיפול בחסמת הריאות COPD ביום רביעי ה- 10.1

יחידת הריאות במרכז הרפואי זיו בניהולה של ד”ר ענת עמיטל, מקיימת ערב לרופאים, יום ד’ ה- 10 בינואר, בשעה 18:30.

ד”ר עמיטל אומרת, כי על פי דוח ארגון הבריאות העולמי (WHO) התחלואה העולמית בזיהומים נשימתיים ובמחלת ריאה חסימתית – COPD, מהווים ביחד גורמי המוות השלישי והרביעי בעולם. עיקר הלוקים במחלה הינם אנשים בני מעל 55 שנה. המחלה שכיחה יותר בגברים מאשר בנשים. ההערכות המלומדות הן, כי בישראל ישנם כחצי מיליון חולי חסמת הריאה, אולם רק כעשירית מהם מאובחנים בזמן.
 COPD הינה מחלה הטרוגנית, בה חסימת  דרכי האוויר נגרמת על ידי נפחת הריאות (אמפזימה) כתוצאה מדלקת כרונית של סמפונות הריאה, או על ידי ברונכיטיס כרונית, או על ידי שניהם גם יחד. בנוסף עלול להתפתח גם מצב של חוסר חמצן ברקמות (hypoxia) ועודף של דו-תחמוצת הפחמן ברקמות, במצב של מנוחה, מאמץ, או בשינה. חולים עם COPD במצב קשה עלולים לפתח יתר לחץ דם ריאתי, העלול לגרור כשל בצדו הימני של הלב (מצב הידוע כ-cor pulmonale), לאי ספיקת-לב ולבצקת פריפרית, בעיקר בגפיים התחתונות. המחלה יכולה להתבטא בקוצר נשימה ושיעול, עם וללא כיח, ועלולה להיות קשורה ולהשליך על מצבים אחרים בגוף כגון אוסטאופורוזיס, סכרת, ועוד. ל- COPD ארבעה שלבים, כאשר בשלב הרביעי, החריף ביותר, מתרחשת הגבלה חמורה מאוד בזרימת אוויר לריאות בשילוב כשל נשימתי כרוני, המצריכים שימוש קבוע בחמצן.

חשיפה לעשן של מוצרי טבק הנה גורם הסיכון המשמעותי ביותר לריאה חסימתית. כ-85% מהלוקים במחלה הינם המעשנים וכ-10% עד 15% מהם ייפתחו את מחלת הCOPD- בשלב מסוים בחייהם. מחקרים רבים מצביעים על כך שעישון אקטיבי ופאסיבי פוגע בריאות בכך שהחומרים הנפלטים מעשן הסיגריה הורסים את הריסניות (מעין גופים זעירים דמויי שערה), המרפדים את דרכי האוויר בריאה, ונעים במטרה לנתב את הריר המצטבר בריאות עם העצמים הזרים שנדבקים אליו, החוצה לכיוון הפה ולסייע בהרחקת חומרים רעילים.
סיבה שנייה הינה זיהום אויר, חשיפה לחומרים מזהמים באוויר וחומרים בתעשייה המגרים את דרכי האוויר בריאות ומגבירים את הסיכון להופעת COPD. למשל חשיפה לדלק ומוצריו, במסגרת העבודה או מחשיפה לחימום ביתי, חומרי ריסוס ודשן חקלאיים, חשיפה שגרתית ומתמשכת לאבק הפחם וכימיקלים העלולים לגרום למחלה.
המחלה אמנם חשוכת מרפא, אולם הטיפולים הניתנים לחולים מקלים על התסמינים, משפרים את איכות החיים, מונעים התדרדרות נוספת של המצב ולעתים אף מאריכים החיים. הטיפול מתבצע על ידי הפסקת עישון מיידית, שיקום ריאתי הכולל פיזיותרפיה והתעמלות מבוקרת, חיסונים נגד מחלות ויראליות המחריפות את הסימפטומים, תרופות משולבות להרחבת הסמפונות הניתנות במשאפים, ובשלבים היותר קיצוניים גם בעזרת ניתוחי הקטנת ריאות או השתלה.

למפגש ביחידת הריאות מוזמנים כלל רופאי הקהילה, מטפלים ועו”סים.
הכניסה חופשית אך יש לאשר הגעה במייל: dror.s@ziv.health.gov.il

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה