רפואת ריאות

תוספי ויטמין D אינם מפחיתים את הסיכון להתלקחות COPD בחולים עם חסר ויטמין D (מתוך Am J Clin Nutr)

מתן תוספי ויטמין D לחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD) עם חסר ויטמין D לא הפחית את הסיכון להתלקחות מחלת הריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע על שכיחות גבוהה של חסר ויטמין D בקרב חולי COPD. מאחר ולוויטמין D השפעות אנטי-מיקרוביאליות, נוגדות-דלקת ואימונו-מודולטוריות, הם ביקשו לבחון את ההשפעות של מתן תוספי הוויטמין על שיעור ההתלקחויות בקרב חולי COPD עם חסר ויטמין D.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, כפל-סמיות, אקראי ומבוקר, אשר כלל חולי COPD עם לפחות התלקחות אחת בשנה החולפת וחסר ויטמין D (ריכוז בטווח 15-50 ננומול/ליטר). המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת 16,800 יחידות בינלאומיות של ויטמין D3 או פלסבו, אשר ניתנו פעם בשבוע לאורך שנה. התוצא העיקרי של המחקר היה שיעור ההתלקחויות. תוצאים משניים כללו את מרווח הזמן עד להתלקחות ראשונה ושניה של מחלת הריאות, מרווח הזמן עד לאשפוז ראשון ושני, שימוש בתרופות אנטיביוטיות וסטרואידים, תפקודי ריאות, יכולת גופנית, כוח שרירי שלד, סמני דלקת סיסטמית, הרכב חיידקי באף ואיכות חיים.

מדגם המחקר כלל 155 משתתפים, כאשר ריכוז ויטמין D בדם לאחר שנה אחת עמד על 112 ננומול/ליטר בזרוע ההתערבות, לעומת 42 ננומול/ליטר בזרוע הפלסבו. מתן תוספי ויטמין D לא השפיע על שיעור ההתלקחויות (יחס שיעורי היארעות של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.67-1.21).

מניתוח לפי תתי-קבוצות בקרב 31 משתתפים עם ריכוז ויטמין D בטווח 15-25 ננומול/ליטר, החוקרים לא זיהו השפעה של תוספי ויטמין D.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בין זרוע ההתערבות וזרוע הפלסבו בכל הנוגע לתוצאים המשניים של המחקר.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית וחסר ויטמין D, מתן תוספי ויטמין D לא הפחית את הסיכון להתלקחות מחלת הריאות.

 

Am J Clin Nutr, August 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה