ראומטולוגיה

הנחיות עדכניות מטעם EULAR בנושא דלקת מפרקים בשלב מוקדם (Ann Rheum Dis)

המלצות עדכניות מטעם ה-EULAR (European League Against Rheumatism) לטיפול בדלקת מפרקים בשלב מוקדם מדגישות את חשיבות התערבות מוקדמת, שינויי אורחות חיים והערכה קלינית זהירה, במקום התבססות על בדיקות אולטרה-סאונד או בדיקות הדמיה מתקדמות.

בהשוואה להמלצות משנת 2007 ועל-בסיס נתונים ממחקרים עדכניים, המומחים שמים דגש על הפניה מוקדמת והתחלה בשלב מוקדם של טיפול תרופתי בחולים הנדרשים לזאת, לאחר שהוכח כי גישה זו עשויה להוביל לשיפור התוצאות.

לאחר הגדרת אוכלוסיית היעד וניסוח הגדרות הטיפול, צוות המומחים בחר את שאלות המחקר שישמשו כבסיס לסקירה השיטתית. המלצות ראשוניות נבחנו על-בסיס סיווג העדויות והצבעות משתתפי הועדה קבעו את חוזק ההמלצות ודרגת ההסכמה. הנושאים כללו זיהוי דלקת מפרקים, הפניה, אבחנה, הערכת פרוגנוזה, טיפול, ניטור וגישה.

העדכון כולל דגש רב יותר על תקשורת עם המטופלים והמומחים מסבירים כי טיפול כולל הרבה מעבר למתן תרופות. להדרכה יש חשיבות רבה ובהנחיות העדכניות היחס למטופל הוא כאל שותף ולא כאל מקבל טיפול.

שינוי חשוב נוסף כולל הסרת בדיקת MRI מרשימת ההמלצות לשימוש שגרתי. דלקת מפרקים הינה אבחנה קלינית, המלווה בתלונות מטופלים. כל העדויות לטיפול תרופתי התבססו על אבחנה קלינית של דלקת מפרקים ומחקרים רבים שטענו כי לבדיקת MRI או אולטרה-סאונד רגישות טובה יותר לא שיכנעו את המומחים, מאחר והצד השני של המטבע כולל את הסגוליות הנמוכה של בדיקות הדמיה אלו.

באשר למועד הטיפול, החוקרים מסבירים כי עדויות עדכניות תומכות בגישהל פיה יש להתחיל טיפול ב-DMARD מוקדם ככל הניתן, באופן אידיאלי בתוך שלושה חודשים מהופעת התסמינים.

העדכון כולל גם טיפול ליעד כעיקרון שצריך לשמש כהנחיה להחלטות קליניות. משמעות הדבר היא מתן טיפול עד העדר סימנים ותסמינים של פעילות מחלה דלקתית משמעותית. עם זאת, המומחים מזהירים כי יש לקחת בחשבון את רצון המטופלים, מחלות הרקע ותופעות לוואי אפשריות של הטיפול.

ההמלצות כוללות גם דגש נוסף על ניטור תוצאים, העשויים להוביל לשינוי בטיפול בחלק מהמקרים.

ההמלצות העדכניות מטעם EULAR לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם תואמות ברובן לסטנדרטים לטיפול בחולים אלו בארצות הברית וברחבי העולם. מדובר בהמלצות מבוססות-עדויות, המשלבות גם דעות מומחים.

Ann Rheum Dis. Published online December 15, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה