אורולוגיה

האם אנדומטריוזיס מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים בנשים? (Stroke)

בנשים עם היסטוריה של אנדומטריוזיס תועד סיכון מוגבר לאירוע מוחי, בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של אנדומטריוזיס, עם סיכון גבוה יותר בנשים שעברו כריתת רחם או כריתת שחלות, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Stroke.

מעדויות קודמות עולה כי בנשים עם אנדומטריוזיס סיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב וכלי דם בשל מאוחר יותר וכי אנדומטריוזיס עשויה להשפיע על הסיכון למחלות לבביות ומטבוליות, כולל אירוע מוחי, עקב שינויים בתהליכי דלקת, הורמונים ותאי מערכת החיסון.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות נשים שלקחו חלק במחקר Nurses’ Health Study II, מחקר עוקבה פרוספקטיבי שהחל בשנת 1989 ב-14 מדינות. הנשים השלימו שאלונים כל שנתיים אודות מגוון מחלות כרוניות וגורמי סיכון; אלו עם היסטוריה של אירוע מוחי או אנדומטריוזיס שלא אושר בלפרוסקופיה הוצאו מן המחקר. החוקרים עקבו אחר המשתתפות עד שנת 2017 לזיהוי מקרים חדשים של אירוע מוחי איסכמי והמורגי.

לאורך מעקב של למעלה מ-2.7 מיליון שנות-אדם תועדו 893 מקרים חדשים של אירוע מוחי.

במודלים שכללו תקנון לצריכת אלכוהול, מדד מסת גוף בגיל 18 שנים, מדד מסת גוף, גיל בעת הופעת מחזור וסת ראשון, דפוס מחזורים בגיל ההתבגרות, דפוס מחזורים בהווה, ולדנות, היסטוריית שימוש בגלולות למניעת הריון, היסטוריית עישון, איכות דיאטה ופעילות גופנית, בנשים עם עדות לפרוסקופית לאנדומטריוזיס תועד סיכון גבוה ב-34% לאירוע מוחי, בהשוואה לאלו ללא אנדומטריוזיס (יחס סיכון מתוקן של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 1.1-1.62).

מניתוח הנתונים עלה כי מכלל הקשר בין אנדומטריוזיס ובין הסיכון לאירוע מוחי, 39% מהסיכון יוחס לכריתת רחם או שחלות ו-16% מהסיכון היה מיוחס לטיפול הורמונאלי.

החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות בניתוח לפי גיל (נשים מתחת או מעל גיל 50 שנים), היסטוריית הפרעות פוריות, מדד מסת גוף או מצב מנופאוזה.

המסר העולה מהמחקר הוא כי בנשים עם אנדומטריוזיס יש לקחת בחשבון גורמי סיכון נוספים למחלות לב וכלי דם, דוגמת יתר לחץ דם והיפרכולסטרולמיה בנשים עם אנדומטריוזיס.

 

Stroke, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה