כירורגיה כלי דם

סיכון מוגבר לקרע מפרצת תוך-גולגולתית על-רקע משפחתי לעומת ספוראדי (Neurology)

שבץ

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Neurology עולה כי הסיכון לקרע של מפרצת תוך-גולגולתית משפחתית גבוה יותר, בהשוואה לסיכון לקרע מפרצת תוך-גולגולתית ספוראדית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 3,089 מפרצות תוך-גולגולתיות שלא נקרעו ב-2,297 חולים שלקחו חלק במחקרים שפורסמו עד 1 בדצמבר, 2020. כל מחקר שנכלל במטה האנליזה היה מחקר פרוספקטיבי, שכלל לפחות 50 חולים עם מפרצת תוך-גולגולתית שלא נקרעה, עם נתונים זמינים אודות גורמי סיכון לקרע מפרצת, כולל סיפור משפחתי של דימום תת-עכבישי על-רקע מפרצת ומפרצת תוך-גולגולתית שלא נקרעה.

מבין כלל החולים עם מפרצת תוך-גולגולתית שלא נקרעה, כולל חולים מהולנד, יפן ופינלנד, ב-17% תועדה היסטוריה משפחתית של דימום תת-עכבישי על-רקע מפרצת ומפרצת תוך-גולגולתית שלא נקרעה. חולים עם מפרצת תוך-גולגולתית משפחתית היו צעירים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של מעשנים ושכיחות נמוכה יותר של יתר לחץ דם, בהשוואה לאלו עם מפרצת תוך-גולגולתית ספוראדית.

החוקרים מדווחים כי קרע תועד ב-53 חולם עם מפרצת תוך-גולגולתית שלא נקרעה, כאשר ב-96% מהם תועד קרע של המפרצת הגדולה ביותר. מהנתונים עולה כי שיעורי קרע מפרצת היו גבוהים יותר בחולים עם מפרצת תוך-גולגולתית משפחתית (0.89% לשנת-אדם, רווח בר-סמך 95% של 0.45-1.59), בהשוואה למפרצת תוך-גולגולתית ספוראדית (0.66% לשנת-אדם, רווח בר-סמך 95% של 0.48-1.89).

הסיכון לקרע בחולים עם מפרצת תוך-גולגולתית משפחתית היה גבוה יותר, בהשוואה לחולים עם מפרצת תוך-גולגולתית ספוראדית (יחס סיכון של 1.49, רווח בר-סמך 95% של 0.73-3.07) במדגמים שהגדירו קרוב משפחה מדרגה-ראשונה כהורים, ילדים ואחאים. יחס הסיכון המתוקן עמד על 2.56 (רווח בר-סמך 95% של 1.18-5.56), כאשר ב-10 חולים עם מפרצת תוך-גולגולתית משפחתית תועד קרע מפרצת, כמו גם 41 חולים עם מפרצת תוך-גולגולתית ספוראדית.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון גבוה יותר לקרע בחולים עם מפרצת תוך-גולגולתית משפחתית וכי סיכון מוגבר זה תורם להיארעות מוגברת של דימום תת-עכבישי משנית למפרצת בקרובי משפחה עם היסטוריה משפחתית של דימום תת-עכבישי על-רקע מפרצת.

Neurology 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה