Renal Cancer

מחלת כליות בשלב סופני לאחר אבחנה של סרטן הכליה מנבאת פרוגנוזה שלילית (כנס ה-International Kidney Cancer Symposium)

הסיכון להופעה חדשה של מחלת כליות בשלב סופני גבוה משמעותית לאחר טיפול כנגד קרצינומה של הכליה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס ה-International Kidney Cancer Symposium. בחולים עם קרצינומה של הכליה שפיתחו מחלת כליות בשלב סופני לאחר הטיפול סיכויי ההישרדות לאחר חמש שנים היו נמוכים יותר משמעותית.

החוקרים ביקשו לבחון את גורמי הסיכון למחלת כליות בשלב סופני לאחר טיפול כנגד קרצינומה של הכליה וכן להעריך את ההשפעה של מחלת הכליות על הישרדות החולים. הם התבססו על נתוני מאגר National Swedish Kidney Cancer Registry בין השנים 2005 עד 2014 לזיהוי חולים עם קרצינומה של הכליה והתאימו לכל מקרה 10 ביקורות.

מחלת כליות בשלב סופני הוגדרה כמחלת כליות כרונית בשלב V, או חולים לאחר השתלת כליה או טיפולי דיאליזה לאחר אבחנה של קרצינומה של הכליה.

מדגם המחקר כלל 9,299 חולים עם אבחנה של Renal Cell Carcinoma ללא אבחנה של מחלת כליות בשלב סופני בעת אבחנת המחלה הממארת, כמו גם 93,895 ביקורות.

החוקרים מצאו כי 215 מהחולים עם סרטן כליה ו-302 מהביקורות פיתחו בהמשך מחלת כליות בשלב סופני.

מהנתונים עולה כי שיעורי היארעות מחלת כליות בשלב סופני לאחר עשר שנים עמדו על 2.5% בקרב חולים עם סרטן כליה, סיכון גבוה כמעט פי עשר בהשוואה לסיכון המתואר בקבוצת הביקורת (p<0.001). כמחצית מהמקרים אובחנו במהלך השנתיים הראשונות לאחר אבחנת סרטן הכליה.

משתנים שנקשרו עם סיכון מוגבר למחלת כליות בשלב סופני בקבוצת החולים עם ממאירות של הכליה כללו את מין החולה (נשים לעומת גברים, יחס סיכון של 0.65, רווח בר-סמך 95% של 0.47-0.90), סיווג T של הגידול (T2-T4 לעומת T1, יחס סיכון של 1.40, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.92), סוכרת (נוכחות סוכרת לעומת העדר סוכרת, יחס סיכון של 1.89, רווח בר-סמך 95% של 1.31-2.73), יתר לחץ דם (נוכחות יתר לחץ דם לעומת העדר יתר לחץ דם, יחס סיכון של 1.87, רווח בר-סמך 95% של 1.36-2.56) ומחלת כליות כרונית (נוכחות מחלת כליות לעומת העדר מחלת כליות, יחס סיכון של 15.5, רווח בר-סמך 95% של 8.57-27.9).

בקרב החולים עם ממאירות של הכליה, שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 29% בקרב חולים שפיתחו מחלת כליות בשלב סופני, בהשוואה ל-64% בקרב אלו שלא פיתחו פגיעה כלייתית דומה (יחס סיכון לתמותה של 2.4, רווח בר-סמך 95% של 2.0-3.0).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מחלת כליות בשלב סופני מלווה באיכות חיים ירודה וכן כרוכה בעלויות טיפול רפואי משמעותיות.

מתוך כנס ה-International Kidney Cancer Symposium

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה