משפחה

היעילות והבטיחות ארוכת הטווח של הוספת Dapagliflozin או Empagliflozin לטיפול תרופתי לסוכרת מסוג 2 (J Diabetes Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ארוך-טווח ב-Dapagliflozin (פורסיגה) או Empagliflozin (ג’ארדיאנס) כתוספת לטיפול בתרופות פומיות לאיזון סוכרת מסוג 2 הדגים השפעה סינרגיסטית להפחתת רמות הסוכר בדם, משקל הגוף וייצוב לחץ הדם, ללא הבדלים משמעותיים בין שתי התרופות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי SGLT-2 מפחיתים רמות סוכר בדם, משקל גוף ולחץ דם בחולים עם סוכרת מסוג 2. עם זאת, לא נערכו מחקרים קודמים להערכת היעילות והבטיחות של שתי התרופות בטווח הארוך, כאשר אלו ניתנו במינונים שונים. במחקר הנוכחי השוו החוקרים את היעילות והבטיחות של Dapagliflozin לעומת Empagliflozin בטווח הארוך, כאשר ניתנו כתוספת טיפול לתרופות לאיזון רמות הסוכר בדם.

המחקר הרטרוספקטיבי, תצפיתי, כלל 680 חולים ובחן את בטיחות הטיפול על-סמך תיעוד תופעות לוואי על-רקע הטיפול התרופתי ואת יעילות הטיפול על-פי השינוי בהמוגלובין מסוכרר מתחילת המחקר ועד לאחר 36 חודשי טיפול. עוד נבחן שיעור המשתתפים עם ריכוז המוגלובין מסוכרר מתחת ל-7.0% ומתחת ל-6.5%.

לאחר ניתוח PSM (Propensity Score Matching), נבחרו 234 חולים בכל קבוצה על-פי מאפייני החולים. לאחר 36 חודשי טיפול, המדדים הקליניים, כולל המוגלובין מסוכרר, ריכוז סוכר בדם בצום, ריכוזי ALT, טריגליצרידים, משקל גוף ולחץ דם סיסטולי כולם השתפרו משמעותית בקבוצות אלו.

השינוי מתחילת המחקר במדדים הפיזיולוגיים והקליניים לא היה שונה משמעותית בין מינוני טיפול שונים של מעכבי SGLT-2.

שיעורי היארעות אירועים חריגים על-רקע הטיפול התרופתי נעו סביב 7-8%. כל החולים עם תופעות לוואי חמורות מתועדות אושפזו בשל זיהום בדרכי השתן.

ממצאי המחקר תומכים בשימוש ממושך ב-Dapagliflozin או Empagliflozin כתוספת לטיפול פומי כנגד סוכרת מסוג 2 לשיפור האיזון הגליקמי, משקל הגוף ולחץ דם, ללא הבדל משמעותי בין התרופות, גם במינונים שונים של התכשירים.

J Diabetes Res. 2022 May 23

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה